توری پنجره در واقع برای جلوگیری از ورود حشرات و گرد و غبار بر روی در و پنجره‌ها نصب می‌شود. توری پنجره به توری پشه‌بند نیز معروف است. با اینکه این توری‌ها در همه دنیا برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ اما کاربرد اصلی و عمومی آن‌ها جلوگیری از ورود حشره‌های به فضای داخلی خانه یا محیط کار است. با گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان، ضرورت استفاده از توری پنجره‌ها بیش از هر زمان احساس می‌شود. هر چه هوا گرم‌تر می‌شود، بر تعداد حشرات معلق در هوا نیز افزوده می‌شود و احتمال ورود آن‌ها به خانه یا محل کار نیز بیشتر خواهد شد. تنها همین یک مورد کافی است، تا برای نصب یا تعویض توری پنجره‌ها یا درب‌های اطراف خود برنامه‌ریزی کنید. البته در صورت داشتن پنجره دوجداره باید توری مخصوص این نوع پنجره‌ها را تهیه کنید.

توری پنجره‌ها بسته به نوع پنجره و قاب آن‌ها، مدل‌های مختلفی دارد. توری‌ها می‌توانند ثابت و متحرک باشند. این بدان معنا است که می‌توان طوری آن‌ها را انتخاب و نصب کرد که باز بشوند یا قابل باز شدن نباشند. قطعا توری‌های درب‌ها باید قابل باز شدن باشند، اما توری‌ پنجره ها بسته به سلیقه، نظر و کاربری شما می‌تواند طوری طراحی شود که ثابت در جای خود قرار گیرد. قاب‌های توری درب و پنجره‌ها نیز انواع مختلفی دارد. در حال حاضر از توری با قاب آلومینیومی، چوبی، فلزی و یو پی وی سی ( UPVC ) برای نصب روی در و پنجره‌ها استفاده می‌شود. خود توری‌ها نیز از جنس‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. اگر بخواهید توری را برای درب و پنجره‌های محیط مسکونی نصب کنید، معمولا در بازار توری‌هایی از جنس آلومینیوم، مفتول، الیاف پلی‌استر، نایلون و فایبرگلس می‌یابید. اما اگر بخواهید برای کارخانه یا کارگاه خود توری در ابعاد بزرگ تهیه کنید، معمولا توری‌هایی از جنس فولاد یا ضد زنگ یا آبکاری شده به کارتان خواهد آمد.

انتخاب توری پنجره

توری‌ها را می‌توان براساس جنس، نحوه نصب و کاربرد، تقسیم‌بندی کرد. اکنون که از فراوان بودن انواع توری‌ها با خبر شدید، بهتر است پیش از خرید و نصب توری پنجره درباره انواع آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را براساس نیاز خود داشته باشید.

توری پنجره UPVC

توری‌های UPVC نوعی از توری است، که با الیاف فایبرگلاس تولید شده است. برای تولید توری UPVC، از فناوری‌های جدیدی و پیشرفته برای قرار دادن الیاف فایبرگلاس در کنار هم استفاده می‌شود. این توری‌ها معمولا برای نصب روی پنجره‌های دوجداره UPVC استفاده می‌شوند، ضد گرد و غبار هستند و مانع تابش نور، عبور مرور هوا و دید منظره‌ای نمی‌شوند. توری‌های یو پی وی سی در قاب‌های ساخته شده از پروفیل‌های UPVC یا قاب‌های آلومینیومی قرار می‌گیرند و روی درب و پنجره‌ها نصب می‌شوند. این توری‌ها در مقابل نور مستقیم خورشید مقاوم هستند و معمولا به دلیل تابش نور خورشید دچار آسیب یا پوسیدگی نمی‌شوند. توری‌های یو پی وی سی مدل‌های مختلفی دارند که در ادامه با انواع آن‌ها آشنا می‌شوید:

توری پنجره

توری پلیسه‌ای

توری پنجره پلیسه‌ای به توری آکاردئونی نیز معروف است. از نظر عمومی، این توری بهترین مدل برای همه انواع پنجره‌ها به حساب می‌آید. برای جمع شدن توری پلیسه‌ای از فنر یا لولا استفاده نمی‌شود و این توری به صورت کرکره‌ای باز و جمع می‌شود. البته قاب این مدل از توری‌ها ثابت است. توری یو پی وی سی پلیسه‌ای به دلیل سبک طراحی‌اش دارای مقاومت بالایی است. این نوع توری به راحتی پاره و خراب نمی‌شود و از هر دو جهت چپ به راست یا راست به چپ قابل نصب است. ظاهر این توری مانند دامن‌های پلیسه‌ای زنانه است و باز شدن آن مانند باز شدن یک پنجره معمولی است.

توری مگنتیک

توری مگنتیک درست مانند توری پلیسه‌ای است، با این تفاوت که توری پلیسه‌ای قابل جدا شدن نیست، اما توری مگنتیک به راحتی به صورت جمع شده از قاب پنجره جدا می‌شود. توری مگنتیک در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارد و نصب آن بسیار آسان است. این توری‌ها به دلیل داشتن قفل مگنتی به طور خودکار بسته می‌شوند و به دلیل داشتن استحکام زیاد، پاره و خراب نمی‌شوند.

توری رولینگ

توری رولینگ یک توری متحرک با قاب ثابت است. باز و بسته شدن این مدل از توری پنجره UPVC به صورت کرکره‌ای امکان‌پذیر است. توری‌های رولینگ هم به صورت یک جهته و افقی برای پنجره‌هایی که از یک طرف باز می‌شوند، هم به صورت عمودی از بالا به پایین برای پنجره‌هایی کوچک و با ارتفاع کم و هم به صورت دوطرفه افقی برای پنجره‌هایی که عرض زیادی دارند و از طرفین باز می‌شوند در بازار موجود است.

توری ریلی

توری ریلی برای درب و پنجره‌های ریلی قابل استفاده است. قاب توری ریلی روی ریل پنجره نصب می‌شود و حرکت می‌کند. توری ریلی نیاز به فضایی از پیش تعیین شده روی قاب پنجره دارد. این نوع توری را می‌توان از هر دو طرف پنجره به طرف سمت چپ یا راست باز و بسته کرد.

توری لولایی

توری لولایی، نوعی توری است که با استفاده از لولا باز و بسته می‌شود. این نوع توری مانند پنجره‌های معمولی باز و بسته می‌شود و به فضای زیادی برای باز و بسته شدن نیاز دارد. این نوع توری معمولا عمر طولانی ندارد و خیلی زود لولاهای آن نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. توری‌های لولایی اغلب برای درب‌های ورودی به کار می‌روند.

 

 

توری ثابت UPVC

توری ثابت بر روی یک قاب ثابت نصب می‌شود و قابل باز و بسته شدن نیست. این توری تنها برای تعمیر یا تعویض قابل باز شدن است و این کار باید توسط متخصص یا نصاب توری انجام شود. باز و بسته شدن توری ثابت UPVC در خانه و توسط افراد غیرمتخصص، ممکن است باعث به هم خوردن تنظیم و عدم جایگیری صحیح آن شود. این نوع توری‌ها بیش‌تر روی پنجره‌هایی نصب می‌شوند که جایی برای حرکت توری ندارند و نمی‌توان توری را در جهت‌های مختلف باز یا بسته کرد.

انواع توری پنجره

توری پنجره خورشیدی

این نوع توری‌ها بیش‌تر در کشورهای آفتاب‌گیر کاربرد دارد و مانع تابش نور شدید و طولانی خورشید به داخل محیط زندگی شما می‌شود. توری‌ پنجره خورشیدی می‌تواند مانع ورود گرما به داخل اتاق شود و حدود ۹۰ درصد از گرمای آفتاب را در خود نگه می‌دارد. این مدل از توری در رنگ‌های مختلفی که عموما تیره هستند، تولید شده است.

توری آلومینیومی

توری‌های آلومینیومی در مدل‌های مختلف وجود دارند. این توری‌ها در واقع از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند و به صورت لولایی، ثابت، ریلی وجود دارند. تولید توری‌های آلومینیومی مربوط به گذشته‌ است، زیرا این توری‌ها مانع ورود نور و دیدن مناظر پشت پنجره می‌شوند. توری‌های آلومینیومی با گذشت زمان دچار تغییر رنگ می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که تمیز کردن آن‌ها نیز افراد را دچار دردسر کند.

توری گالوانیزه

توری پنجره از جنس گالوانیزه نوعی توری بسیار محکم، مقاوم و بادوام است. این توری برای نصب در مکان‌هایی که تغییرات دمایی شدید و ناگهانی دارند بسیار مناسب است، زیرا گالوانیزه نسبت به تغییرات دمایی از خود مقاومت نشان می‌دهد. توری گالوانیزه خیلی دیر آسیب می‌بیند و می‌توان گفت تقریبا در برابر تغییر رنگ و زنگ زدگی مقاوم است.

توری پنجره امنیتی

توری‌های امنیتی بسیار مقاوم‌تر از توری‌های معمولی هستند، که پیش از این نام بردیم. این نوع توری‌ها دارای قاب‌های محکم و ضد زنگ از جنس فولاد یا قاب‌های آلومینیومی ضخیم هستند. توری‌های امنیتی در برابر ضربه‌های احتمالی که ممکن است به آن‌ها وارد شوند، بسیار مقاومند. مثلا در صورتی که طوفان شود و همین طوفان باعث برخورد قطعاتی مانند بطری فلزی یا شاخه‌های درخت به توری پشت پنجره شما بشود، این توی بسیار مقاوم بوده و در برابر این ضربه‌ها هیچ آسیبی نمی‌بیند.

 

 

روش شستشو و تمیز کردن توری‌ پنجره‌ها

حتما برای بسیاری از شما هم تمیز بودن پنجره و اجزای آن اهمیت زیادی دارد. یکی از اجزای مهم پنجره‌ها، توری‌ها هستند. اگر بخواهید پنجره‌های خود را تمیز کنید، اما از توری‌ها غافل بمانید، قطعا زحمات شما برای برق انداختن شیشه‌های پنجره نیز به هدر خواهد رفت. شاید به نظر شما تمیز کردن توری پنجره آن‌قدرها هم راحت نباشد و اصلا همین موضوع باعث می‌شود که از خیر تمیز کردن و شستشوی توری‌ها بگذرید.

می‌خواهیم این نوید را به شما بدهیم که با چند ترفند ساده و آسان می‌توانید توری‌ پنجره‌های خود را به آسانی برق انداختن شیشه‌ پنجره‌ها تمیز کنید. شاید با خودتان فکر کنید که تمیز کردن توری‌ها ممکن است باعث آسیب دیدن و خراب شدنشان بشود، اما بهتر است بدانید که با شستشوی اصولی توری‌ها و به کار بردن مراحل صحیح تمیز کردن آن‌ها نه تنها توری‌ها را خراب نکرده‌اید، بلکه باعث افزایش طول عمر آن‌ها نیز شده‌اید.

اولین و ساده‌ترین راه برای تمیز کردن توری‌های پنجره، استفاده از بخارشور است. بخارشور می‌تواند کثیفی‌ها و گردو خاک‌های جذب شده در توری پنجره را شستشو دهد و فلزهای توری را برق اندازد. در عین حال برخی از انواع توری‌ها مانند توری‌های مگنتیک، به آسانی قابل جدا شدن هستند و برای هر بار شستشو می‌توان آن‌ها را از قابشان جدا، تمیز و سپس در جای اول خود نصب کرد.

اگر بخارشور ندارید و تصمیم به تمیز کردن توری پنجره‌ها گرفته‌اید، بهتر است ابتدا با استفاده از یک جاروبرقی یا جارو شارژی، گرد و خاک‌های توری را در حالت باز شده جارو بکشید. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب روی توری و پشت آن را تمیز کنید. البته این کار کاملا توری پنجره را برق نمی‌اندازد، اما باز هم باعث تمیز شدن نسبی آن خواهد شد.

برای توری‌های ثابت یا انواع نازک‌تر توری‌ها که امکان آسیب دیدن دارند، بهتر است خودتان اقدام به تمیزکاری نکنید. در این مواقع بهتر است، از خدمات و سرویس‌هایی تخصصی که برای نظافت و شستشوی انواع درب‌ها و پنجره‌ها ارائه می‌شود استفاده کنید. زیرا اقدامات خودتان برای تمیز کردن توری ممکن است باعث آسیب دیدن توری شود و مجبور به تعویض تمام توری شوید.

نصب توری پنجره

چگونه برای نصب توری اقدام کنیم؟

نصب توری پنجره، یک کار تخصصی است که نیاز به آموزش دارد. بنابراین همین ابتدا به شما توصیه می‌کنیم که پس از خرید هر نوع توری، از نصاب متخصص برای نصب توری‌ها کمک بگیرید. اگر تخصصی در نصب توری نداشته باشید و برای این کار اقدام کنید، در قدم اول ممکن است، در هنگام نصب توری روی قاب پنجره به خودتان آسیب برسانید و نصب یک توری ارزش آسیب دیدن شما را ندارد. در قدم دوم نیز ممکن است توری را پاره و در نتیجه غیرقابل استفاده کنید.

هر چند ممکن است همه ما ابزارهای اولیه لازم برای نصب یک توری را در خانه‌هایمان داشته باشیم، اما اگر بخواهیم یک توری کاربردی و بدون اشکال را به عنوان مانع ورود حشرات بر قاب درب یا پنجره‌های اطرافمان داشته باشیم، درست و اصولی نصب کردن آن حرف اول را می‌زند و بسیار اهمیت دارد. متخصصان نصب توری، پس از بررسی وضعیت پنجره و جایگاه قرارگیری توری، با آگاهی و مهارت کافی، ابتدا زیرساخت‌های لازم برای نصب را آماده می‌کنند و سپس نصب توری را انجام می‌دهند. دقت کنید که اگر توری درست سر جای خودش نصب نشود،‌ممکن است در باز و بسته کردن پنجره اختلال ایجاد کند و خودش نیز به درستی باز و بسته نشود.

برخی از نصاب‌ها پس از نصب توری، نحوه باز و بسته کردن توری از پنجره را به شما آموزش می‌دهند. این کار باعث می‌شود که در زمان تمیزکاری،‌ شستشو یا برای موارد خاصی که نیاز به باز کردن سریع توری دارید، بتوانید خودتان از پس این کار بر بیایید. در این موقعیت سعی کنید موارد مربوط به باز کردن و نصب مجدد توری را یادداشت کنید و با دقت، نحوه کار را مشاهده کنید تا در زمان نیاز،‌ دردسری برای شما ایجاد نشود.

پیشنهاد ما به شما آن است، که اگر اخیرا تصمیم به نصب پنجره‌های جدید با توری را گرفته‌اید، یا احساس می‌کنید که طراحی سبک جدیدی از درب و پنجره می‌تواند ظاهر مدرن‌تر و به روزتری در محیط اطرافتان ایجاد کند، حتما پیش از هر اقدامی با شرکت آپند در ارتباط باشید. آپند، به عنوان نماینده رسمی شرکت آلوود ترکیه در ایران فعالیت می‌کند و با همکاری برندهای مطرح دنیا، می‌تواند به عنوان بهترین مشاور برای طراحی و نصب انواع درب و پنجره‌ها همراه شما باشد.