در حالت کلی می‌توان گفت دکوراتیو نوعی معماری داخلی است که با ایجاد یکسری تغییرات در دکوراسیون داخلی، فضایی زیبا و کاربردی را به وجود می‌آورد و استفاده از شیشه دکوراتیو یکی از شاخه‌های این هنر است.

امروزه دکوراتیو در بین طراحان داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طراحان با کمک این هنر، احساسات خود را مطرح می‌کنند و ویژگی‌های شخصیتی و درونی خود را نشان می‌دهند. در واقع هنر دکوراتیو یا هنر تزیینی، به طراحی و تولید وسایل کاربردی در معماری گفته می‌شود.

این هنر شاخه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد که شامل نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی و خطاطی است. هنر دکوراتیو در بحث دکوراسیون منزل، شامل دو بخش دکوراسیون ثابت و دکوراسیون با قابلیت جابه‌جایی می‌شود. برای دکوراسیون ثابت می‌توان به کاغذ دیواری، سرامیک، سنگ، شیشه و موارد مشابه اشاره کرد. همچنین دکوراسیون با قابلیت جابه‌جایی نیز شامل مبلمان، لوستر، آباژور، ظرف و ظروف و موارد این چنینی می‌شود.

در زندگی مدرن و امروزی، توجه به دکوراسیون و زیبایی محل کار و زندگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از راه‌هایی که سبب افزایش زیبایی فضا می‌شود و به آن نما و جلوه خاصی می‌دهد استفاده از شیشه‌های دکوراتیو است.

درست حدس زدید. در این مطلب قصد داریم به توضیح شیشه دکوراتیو بپردازیم. اگر شما هم به زیبای فضایی که در آن زندگی و یا کار می‌کنید اهمیت می‌دهید، تا انتهای مطلب با ما باشید تا با کاربرد این شیشه آشنا شوید.

شیشه دکوراتیو چیست؟

شیشه دکوراتیو چیست؟

از گذشته تا به امروز، شیشه‌ها نقش مهمی در معماری بناها داشته‌اند و در سال‌های اخیر نیز دکوراتیو شیشه و ساخت شیشه‌های تزئینی بسیار متداول شده است. در یک تعریف کلی باید بگوییم که شیشه دکوراتیو یاDecorative glass  به نوعی از شیشه گفته می‌شود که برای ساخت دکوراسیون و تزئینات داخلی و یا خارجی ساختمان استفاده می‌شود. شیشه دکوراتیو نوعی شیشه تزئینی است که با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند رنگ‌آمیزی و تیفانی بر روی انواع شیشه ساخته و تهیه می‌شود.

امروزه هر نوع شیشه ای که برای زیباسازی دکوراسیون داخلی مناسب است و از آن برای ایجاد تغییر در محیط استفاده می‌شود جزء شیشه دکوراتیو به حساب می‌آید. شیشه های دکوراتیو به سرعت مورد توجه عموم قرار گرفتند و در حال حاضر شاهد تنوع بالای آن‌ها در بخش شیشه های دکوراتیو هستیم. فرآیند تهیه شیشه های دکورتیو معمولا در کارگاه‌های تولید شیشه دوجداره و با روش‌هایی مانند رنگ‌آمیزی بر روی انواع شیشه انجام می‌شود. دکوراتیو کردن شیشه برای ایجاد رنگ، طرح و شکل‌های مات و شفاف انجام می‌شود و این کار زیبایی بصری خاصی به شیشه می‌بخشد.

دکوراتیو کردن بر روی شیشه‌های مختلف ساختمانی از جمله شیشه های لمینیت، سکوریت و شیشه های دوجداره قابل انجام است. امروزه شیشه های دکوراتیو متفاوتی، متناسب با فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه و تولید می‌شوند. این نوع از شیشه ها در حال حاضر یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای تزئینی در ساختمان‌ها هستند و معمولا در طراحی نورگیرهای سقفی، درب و پنجره‌ها، فضای آشپزخانه و کابینت و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد شیشه دکوراتیو

کاربرد شیشه دکوراتیو

شیشه دکوراتیو برای ایجاد طرح، بافت، رنگ، الگو و حتی حالت مات برای استفاده در مکان‌های خاص ساخته می‌شود. از این شیشه ‌ها می‌توان بر روب پنل‌های پنجره دوجداره، شیشه ‌های سکوریت و لمینت، از طريق رنگ آميزی، اسيدكاری، فيوز گلس، استين گلس، تيفانی، سندبلاست و ديگر تكنيک ها استفاده كرد. شیشه های دکوراتیو یا تزئینی با انواع و جنس‌های متفاوت مانند شیشه لمینیت رنگی، شیشه چاپ دار یا اسپندرال، شیشه رنگی، شیشه مات یا شیشه سند بلاست، شیشه فوتولمینیت و سایر موارد اینچنینی قابل استفاده هستند.

موارد کاربرد شیشه‌های دکوراتیو شده

ظاهر زیبا و مدرن شیشه های دکوراتیو باعث شده است تا این شیشه در ساخت درب های شیشه‌ای، دیوارهای داخلی، پارتیشن، راه پله و محافظ مورد استفاده قرار بگیرد. به طور کلی می‌توان گفت شیشه های دکوراتیو و تزئینی در مواردی به شرح زیر کاربرد دارد.

طراحی دکوراسیون داخلی

شیشه های دکوراتیو شده

شیشه های دکوراتیو در دکوراسیون داخلی منازل مسکونی و اداری به وفور استفاده می‌شود. از این شیشه ها می‌توانید به عنوان تابلوهای تزئینی و هنری در طراحی دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنید. همچنین این نوع از شیشه ها برای زیباسازی ستون‌ها در فضای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند که البته ایده جالبی نیز هست.

طراحی نورگیرهایی سقفی

شیشه دکوراتیو سقفی

اگر به داشتن نورگیرهای زیبا روی سقف و در گوشه و کنار دیوارها علاقه دارید و یا از ظاهر نورگیرهای قدیمی‌تان خسته شده‌اید و دوست دارید به آن‌ها تنوع دهید، می‌توانید از شیشه های رنگی و دکوراتیو برای زیباتر کردن آن‌ها استفاده کنید. استفاده از شیشه دکوراتیو به کلی ظاهر نورگیرهای قدیمی را عوض می‌کند و باعث می‌شود نورگیر از یک عنصر منفعل به یک عنصر جذاب و قابل توجه تبدیل شود.

ایجاد پنجره های خاص و فانتزی

درب و پنجره های خاص و فانتزی

گاهی اوقات پیش می‌آید، در دکوراسیون داخلی خانه تان پنجره‌هایی وجود داشته باشد که دل ‌تان بخواهد از نور آن‌ها استفاده کنید در عین این که نمی‌خواهید از بیرون دید داشته باشد. به همین منظور بعضی از افراد از برگه‌های مات کننده برای جلوگیری از دید شیشه‌ها استفاده می‌کنند، که کار جالبی نیست. در این شرایط، پیشنهاد ما به شما استفاده از شیشه های دکوراتیو و رنگی به جای استفاده از برچسب مات کننده است.

طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام

طراحی سرویس بهداشتی و حمام

شیشه های دکوراتیو و رنگی در فضاهایی مانند سرویس بهداشتی و حمام نیز قابل استفاده هستند. در سرویس بهداشتی برای زیبا کردن درب باکس‌ها و حتی دیوارهای جدا کننده از این نوع شیشه ها استفاده می‌شود. اگر دوست ندارید این شیشه ها طرح‌های ساده‌ای داشته باشند می‌توانید از شیشه های تزئینی و دکوراتیو استفاده کنید.

شیشه دکوراتیو دوجداره

شیشه دوجداره دکوراتیو

شیشه دکوراتیو دوجداره مجموعه‌ای از پروفیل های آلومینیومی است که در بین دوجداره شیشه قرار می‌گیرد. این پروفیل ها از ورود گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند. این شیشه با طرح، نقش، مدل و رنگ‌های متفاوت و زیبا ارائه می‌شود. استفاده از شیشه های دوجداره با طرح و اشکال هندسی کلاسیک زیبایی خاصی به فضای مورد نظرتان می‌دهد. شیشه دکوراتیو دوجداره در تولید و ساخت انواع مختلف پنجره برای فضاهایی که معماری سنتی و کلاسیک تلفیق شده باشد، کاربرد دارد.

مزیت شیشه دکوراتیو در پنجره دوجداره

مزیت جالبی که شیشه های دکوراتیو برای پنجره های دوجداره دارند این است که به راحتی می‌توان طرح و مدل دلخواه را میان شیشه های دوجداره قرار داد. برای داشتن شیشه های دکوراتیو با طرح دلخواه، می‌توانید طرح مد نظرتان را به شرکت یا کارخانه تولید کننده سفارش دهید تا طرح دلخواه، زمان تولید، بین لایه های شیشه دوجداره یا سه جداره قرار بگیرد. در این صورت نگرانی از بابت کثیف شدن و نشستن گرد و غبار روی طرح شیشه وجود ندارد.

استفاده از شیشه‌های دکوراتیو زیبایی خانه‌تان را چندین برابر می‌کند و با انتخاب درست و اصولی آن دکوراسیونی خاص و شیک خواهید داشت. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن نهایت استفاده را ببرید.