در ابتدا به توضیح مختصری در مورد عایق صوتی می‌پردازیم. دنیای اطراف ما پر از سر و صدا است و اکثر این صداها برای ما خوشایند نیستند و از شنیدن آن‌ها لذت نمی‌بریم. امروزه آلودگی صوتی بخش عمده‌ای از مشکلات زندگی شهری به شمار می‌آید و اثرات مخرب آن در واکنش اجتماعی و سلامت مردم به وضوح قابل مشاهده است. در نتیجه به حداقل رساندن این صداها و رسیدن به آرامش به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است. در این شرایط است که اغلب ساختمان سازان به سراغ استفاده از عایق‌های صوتی مناسب می‌روند.

پنجره دوجداره عایق صوتی

عایق صوت چیست؟

عایق صوتی چیست؟

به منظور کاهش آلودگی‌های صوتی و جلوگیری از ورود صدا از محیطی به محیط دیگر، باید از پوششی به نام عایق صوت استفاده شود. معمولا صدا از طریق دیوارها، کف و سقف ساختمان منتقل می‌شود که این مساله اتفاق باعث ایجاد امواج صوتی می‌شود.

به منظور جلوگیری از جابه‌جایی صدا در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری می‌توان از عایق صوت استفاده کرد. در این رابطه باید گفت، که عایق صوت به معنای استفاده از سقف و دیوارهای بتنی با ضخامت زیاد نیست.

از نظر جذب و کاهش صدا، در طراحی و ساخت ساختمان‌ها و سازه‌ها دو موضوع بسیار مهم و اساسی وجود دارد. یکی از آن‌ها چگونگی جذب صوت و صدای انتقالی، یعنی همان نوع عایق صوتی که انتخاب می‌شود است و دیگری استفاده از بهترین مواد و مصالح در ساخت ساختمان، یعنی دیوارها، کف، سقف و غیره است.

با توجه به تحقیقاتی که در زمینه عایق‌های صوتی انجام شده است، استفاده از دو تا پنج سانتی‌متر ضخامت عایق صوتی، تاثیر بسیار زیادی در کاهش انتقال صدا دارد. همچنین عایق کردن پنجره‌ها و محیط، عامل بسیار مهمی در صرفه‌جویی انرژی در فصول گرم و سرد سال است و همین عامل باعث شده است، تا تولیدکنندگان به تولید پنجره‌های دوجداره اقدام کنند.

 

ویژگی های پنجره عایق صوتی

پنجره دوجداره عایق صوت و ویژگی‌های آن!

پنجره عایق معمولا با نام‌های پنجره دوجداره، شیشه دوجداره و پنجره سه ‌جداره شناخته می‌شود. پنجره دوجداره باید عایق خوبی برای انتقال صوت، گرما، سرما و گرد و غبار باشد و تا حد زیادی جلوی ورود صدا به داخل ساختمان را بگیرد. اما متاسفانه همیشه اینطور نیست و استفاده‌کنندگان از پنجره‌های دوجداره، از پنجره خود رضایت کافی را ندارند. در نتیجه پاسخ به این سوال که آیا هر پنجره دوجداره‌ای عایق صوت است؟ باید گفت که پاسخ منفی است.

پنجره‌های دوجداره هم با پروفیل‌های یو پی وی سی قابل تولید هستند و هم با پروفیل‌های آلومینیوم ترمال بریک می‌توان آن‌ها را مقایسه کرد. در رابطه با پنجره ترمال بریک در مقالات قبل توضیح داده‌ایم. یک عایق صوتی کارآمد باید از چگالی مناسبی برخوردار باشد. چگالی عایق صوتی ارتباط مستقیمی با انتقال اصوات دارد، به این معنا که هرچه چگالی عایق صوتی بالاتر باشد، در برابر انتقال صوت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. علاوه بر چگالی عایق صوتی، ضخامت نیز تاثیر زیادی در انتقال اصوات دارد. متاسفانه عایق‌های صوتی که امروزه در بازار موجود هستند از ضخامت بالا و کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

خصوصیات یک پنجره دوجداره عایق صوت

یکی از مزیت‌های اصلی پنجره‌های دوجداره، عایق صوت بودن آن‌ها است. عایق صوت بودن یک خصوصیت بارز و اصلی در رابطه با پنجره‌های دوجداره است و اکثر مصرف‌کنندگان به همین دلیل اقدام به خرید پنجره دوجداره عایق می‌کنند. پنجره، بخشی از ساختمان است که از طریق آن نور محیط تامین می‌شود و به کمک آن می‌توان فضای بیرون ساختمان را مشاهده کرد.خصوصیات پنجره عایق صوت

استفاده از متریال و مواد اولیه استاندارد و همچنین تولید استاندارد پنجره دوجداره عایق، می‌تواند تجربه خوبی در ذهن مصرف‌کننده به جای بگذارد. اگر تولید پنجره دوجداره به خوبی صورت نگیرد، حتی اگر از بهترین متریال هم استفاده شده باشد، پنجره شما عایق خوبی نخواهد بود. بعنوان مثال اگر در هنگام نصب یراق و لولاها، جاسازی لولا به خوبی روی پروفیل انجام نگیرد، از پشت لولاهای پنجره، سرما، گرما، صدا و گرد و خاک وارد ساختمان می‌شود.

ابعاد برداری صحیح پنجره، نکته مهم و حیاتی دیگر در ساخت پنجره دوجداره عایق است. اگر ابعاد درست نباشد، پنجره یا بزرگ ساخته می‌شود، یا کوچک که هیچ‌کدام استاندارد نیستند. اگر پنجره از آن ابعادی که باید باشد بزرگ‌تر ساخته شود، تحت فشار نصب می‌شود و دیگر جای انبساط و انقباض برای آن باقی نمی‌ماند. زمانی که به پنجره و بازشو فشار وارد شود، از رگلاژ خارج می‌شود و به خوبی باز و بسته نمی‌شود. این پنجره عملکرد عایقی خوبی برای انتقال صدا و برودت در فصل‌های گرم و سرد سال نخواهد داشت.

استفاده از یراق دو حالته باعث می‌شود، که پنجره عملکرد بهتری از نظر عایق شدن داشته باشد. یراق دو حالته در پنجره‌های دوجداره سبب می‌شود تا لاستیک‌های دور بازشو و فریم، در هنگام بسته شدن پنجره، دور تا دور به یکدیگر فشرده شوند و پنجره کاملا عایق شود. البته این عایق شدن مشروط بر استفاده از لاستیک‌های استاندارد و باکیفیت در ساخت پنجره است تا در فصول گرم و سرد سال کیفیت خود را از دست ندهد.

یراق پنجره عایق صوت

استفاده از شیشه‌های دوجداره خوب و استاندارد نیز تاثیر زیادی بر عایق کردن پنجره‌های دوجداره دارند. شیشه‌های دوجداره انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به نوع آلودگی صوتی و میزان آن، از ورود صدا جلوگیری می‌کنند. با توجه به این موضوع که 80 درصد یک پنجره دوجداره را شیشه آن تشکیل می‌دهد، پیشنهاد می‌شود از شیشه‌های دوجداره استاندارد و با کیفیت استفاده شود تا پنجره به خوبی در برابر صوت و حرارت عایق شود.

شرکت آپند یکی از برترین تولیدکنندگان درب و پنجره در ایران است، که با عرضه محصولات متنوع خود، امکانات زیادی در زمینه پنجره‌های دوجداره را با کیفیت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان عزیز قرار می‌دهد. هدف اصلی برند آپند کسب رضایت مشتری و ارتقای مشتری‌مداری است. این برند با رعایت استانداردهای بین‌المللی سعی در دستیابی به این هدف مهم دارد.

خرید پنجره عایق صوت

ما به شما توصیه می‌کنیم، که برای خرید پنجره‌های دوجداره عایق، سراغ شرکت‌های معتبر بروید و به دنبال پنجره‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت نباشید. چون در این صورت انتظارات و نیازهای‌تان از خرید برآورده نمی‌شود و باید دوباره برای خرید یک پنجره استاندارد هزینه کنید و همه زحمات گذشته‌تان چه از نظر هزینه‌ای و چه از نظر زمانی، به هدر می‌رود.