پنجره‌ های دوجداره در طراحی ساختمان‌های امروزی بسیار پرکاربردند. اما تنها مزیت این پنجره ها عملکرد با کیفیت آن‌ها در برابر اتلاف انرژی نیست. البته شاید هنوز شک داشته باشید که آیا پنجره دوجداره واقعاً به درد بخور است یا خیر؟ توصیه می‌کنم برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع به مقاله‌ی استفاده از شیشه دوجداره چه مزایایی برای شما به همراه دارد؟ مراجعه کنید.

پنجره های دوجداره آلومینیومی گذشته از کیفیت و کارایی، همچنین می‌توانند عامل بسیار مهمی در زیبایی خانه‌ها به شمار بیایند. پنجره های دوجداره مدرن مدل‌ها و انواع بسیار زیادی دارند که مردم می‌توانند برای هر نوع خانه‌ای از آن‌ها استفاده کنند.

ما در این مقاله قصد داریم با دقت به معرفی انواع مدل پنجره دوجداره بپردازیم و از ویژگی‌های هر کدام با شما صحبت کنیم. امیدواریم در پایان این مقاله پنجره‌ای را که می‌خواهید از آن به بیرون خانه‌تان نگاه کنید را به خوبی انتخاب کرده باشید.

پنجره دو جداره ثابت

شاید بشود گفت پرکاربردترین، ساده‌ترین و کم خرج‌ترین مدل پنجره دوجداره؛ پنجره دو جداره آلومینیومی ثابت است. البته اشتباه نکنید این پنجره فقط به خاطر کاهش هزینه‌ها و سادگی‌اش نیست که بسیار پرکاربرد است، بلکه اتفاقا این مدل پنجره دوجداره به دلیل ثابت بودن از همه‌ی انواع دیگر بازده بالاتری دارد. این پنجره‌ها نیاز به هیچ مکانیزمی برای باز و بسته شدن ندارند و بنابراین به خوبی از پس عملیات عایق‌بندی صوتی، حراراتی و گرد و غبار برمی‌آیند.

پنجره دوجداره ثابت

پنجره دو جداره تک حالته

این مدل پنجره دوجداره نیز بسیار پرکاربرد و به صرفه است. گاهی زندگی روزانه‌مان آنقدر خسک و بی‌روح بوده است که هنگام رسیدن به خانه دلمان بخواهد پنجره را باز کنیم و نفسی بکشیم. البته اگر هوای شهر نفسمان را بند نیاورد! در این حالت دیگر پنجره‌ های دوجداره ثابت به دردمان نمی‌خورد. درست است که در ابتدا پول خیلی کم‌تری برای خریدشان صرف کرده‌ایم اما حالا که می‌خواهیم بازشان کنیم تا هوای خانه عوض شود نمی‌توانیم.

پنجره‌ های دوجداره تک حالته به درد همین کار می‌خورند. آن‌ها روی یک محور افقی باز می‌شوند و می‌توانند به خانه‌ی شما رنگ بدهند و از طرفی به صرفه هم هستند.

از دیگر خصوصیت‌های این مدل پنجره دوجداره می‌توان به قابلیت جهت بازشوی آن‌ها اشاره کرد. پنجره دوجداره تک حالته را به سادگی می‌توان به مدل پنجره دوجداره دو حالته نیز تبدیل کرد.

پنجره دو جداره تک حالته

پنجره دو جداره دو حالته

این نوع پنجره‌ها به مراتب پنجره‌های پیشرفته‌تری نسبت به دو نوع قبلی به حساب می‌آیند به حساب می‌آیند. این مدل پنجره دوجداره توانایی این را دارد که از دو جهت افقی و عمودی، بر روی دو محور افقی و عمودی فقط با یک دستگیره باز شود.

گذشته از زیبایی این مدل پنجره دوجداره، شما با انتخاب پنجره دوجداره دوحالته از کیفیت و امکانات خوبی هم برخوردار خواهید بود. به طور مثال امنیت این مدل پنجره دوجداره بسیار بالا است، چراکه یراق‌آلات مورد استفاده در آن بسیار مقاوم و پیشرفته‌اند.

پنجره دوجداره دو حالته

پنجره دو جداره مدل سایه بانی

پنجره دوجداره سایه‌بانی بیشتر در سرویس‌های بهداشتی، حمام، راه پله‌ها . نورگیرها به کار می‌رود. این مدل پنجره دوجداره تنها بر یک محور افقی باز یا بسته می‌شود. شما می‌توانید بنا بر خواسته‌تان نوع باز شدن آن را تعیین کنید. اینکه پنجره از بالا باز شود یا از پایین، یا به داخل باز شود یا به خارج.

پنجره دوجداره مدل سایه بانی

پنجره دو جداره مدل آکاردئونی

این مدل پنجره دوجداره بیشتر در پنجره‌های بسیار عریض به کار گرفته می‌شود. زمانی که عرض پنجره شما از سه متر به بالا تجاوز می‌کند، از پنجره دوجداره آکاردئونی استفاده می‌شود.

زیبایی این پنجره‌ها بسیار بالا است و می‌تواند به بالکن خانه شما جلوه‌ی منحصربه‌فردی بدهد.

پنجره دوجداره مدل آکاردئونی

پنجره دو جداره دو لنگه بازشو (فرانسوی)

این مدل پنجره دوجداره، دو لنگه‌ی مختلف دارد که از دو طرف باز می‌شوند. میان این دو لنگه هیچ ستون یا چیز اضافی وجود ندارد و فضای میان آن کاملاً خالی است. البته این به معنای عایق نبودن این مدل پنجره دوجداره نیست. این پنجره را به نوعی طراحی کرده‌اند که هم زیبایی منحصر به فردی دارا باشد و هم از کیفیتی بسیار بالا.

از دیگر ویژگی‌های پنجره دوجداره دو لنگه بازشو فرانسوی می‌توان به قابلیت نصب انواع مدل‌های تک‌ حالته و دو حالته بر روی آن‌ها اشاره کرد. شما می‌توانید این پنجره‌ها را بر روی محورهای عمودی یا افقی باز کنید که حرکدام زیبایی خاص خودش را دارد.

پنجره دوجداره دو لنگه بازشو (فرانسوی)

پنجره دو جداره فولکس واگنی

این مدل پنجره دوجداره نسبتا گران قیمت است و دلیل آن نیز یراق‌آلات خاصی است که در آن به کار می‌رود. مدل باز شدن پنجره دوجداره فولکس واگنی مانند درهای ون فولکس واگن است. این پنجره روی ریل‌ها تا 45 درجه باز می‌شود و فضایی اشغال نخواهد کرد.

دیگر ویژگی منحصر به فرد این پنجره‌ دو جداره در مقایسه با پنجره دوجداره کشویی است. در پنجره‌ های دوجداره کشویی اتلاف انرژی نسبتاً زیادتر است و از نظر زیبایی نیز چندان جلوه‌ی خوبی ندارند. اما پنجره دوجداره فولکس واگنی بسیار زیباتر و کارآمدتر از پنجره دوجداره کشویی هستند.

پنجره دوجداره فولکس واگنی

پنجره دو جداره کلنگی

مدل پنجره دوجداره کلنگی از انواع پنجره های یک جهت باز شو به حساب می‌آیند که بنا بر تصمیم شما در طراحی و خرید می‌توان جهت آن را نیز تغییر داد. کاربرد این پنجره‌ها بیشتر برای حمام، سرویس بهداشتی، نورگیر و راه پله است.

پنجره دوجداره کلنگی

پنجره دو جداره کشویی

پنجره دوجداره کشویی یا ریلی ماندد پنجره‌های آلومینیومی ساده عمل می‌کنند. این پنجره‌ها از هر دو طرف قابلیت باز شد و حرکت روی ریل را دارند. ویژگی این پنجره‌ها این است که هیچ فضایی را در داخل خانه اشغال نمی‌کنند و مزاحمتی برای پرده‌ها ایجاد نمی‌شود.

پنجره دوجداره کشویی

پنجره دو جداره دایره‌ای (محوری)

پنجره های دو جداره دایره‌ای به خاطر نوع طراحی پنجره دوجداره بسیار کمیاب‌اند و طراحی آن‌ها مشکل است. اما می‌توانند جلوه‌های بسیار زیبا و خاصی به منزل شما بدهند. این نوع پنجره‌ها نیز بازشو هستند. مکانیزم بازشوی پنجره‌های دایره‌ای دوجداره بر روی یک محور قطری قرار دارد.

پنجره دوجداره دایره ای (محوری)

پنجره دو جداره خلیجی

این مدل پنجره دوجداره بیشتر در پذیرایی به کار می‌رود و علاوه بر ایجاد زیبایی بیرونی منحصر به فرد خارجی در طراحی خانه، کمک می‌کند فضای داخلی خانه نیز بزرگ‌تر به نظر برسد. پنجره های دوجداره خلیجی را با کنار هم قرار دادن ترکیبی از پنجره‌های ثابت و بازشو پدید می‌آورند. این پنجره‌ها در کنار یک دیگر یک فضای قوسی چندضلعی را تشکیل می‌دهند که بسیار زیباست.

پنجره دوجداره خلیجی

پنجره دو جداره کمانی

این مدل پنجره های دوجداره از مدل خلیجی نیز جلوه‌ی زیباتری به ساختمان شما می‌بخشند. درواقع پنجره های دوجداره کمانی یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین انواع پنجره دوجداره روز دنیا به شمار می‌روند. این مدل پنجره دوجداره از افق دارای قوس است. برخلاف پنجره خلیجی که سعی می‌شد با ایجاد زاویه‌های مختلف، حالتی دایره‌ای شکل را در پنجره به وجود آید. پنجره‌های کمانی خود دارای این قوس هستند.

این پنجره‌ها را می‌توان به صورت تکی یا ترکیبی طراحی، تولید و نصب کرد. کاربرد این مدل پنجره دوجداره نیز مانند پنجره دوجداره خلیجی ایجاد یک فضای خارجی بسیار چشم نواز و بزرگتر نشان دادن فضای داخلی است.

پنجره دوجداره کمانی

سخن آخر

یکی از مزیت‌های بزرگ زندگی در عصر حاضر تنوع میان انتخاب‌های مختلف است. اما گاهی این تنوع بیش از حد میان گزینه‌ها انسان را گیج می‌کند و نمی‌داند باید کدام گزینه را انتخاب کند.

انتخاب پنجره دوجداره برای خانه نیز دچار همین مشکل است. انواع پنجره‌های دوجداره آن‌قدر زیاد و متنوع هستند که افراد برای انتخاب آن‌ها سردرگم می‌شوند. امیدواریم این مقاله راهنمای کاملی بوده باشد تا بتوانید به درستی بر اساس نیازها و منابع‌تان دست به انتخاب بهترین نوع پنجره دوجداره بزنید.

البته توصیه می‌کنم قبل از هرگونه اقدامی برای خرید پنجره دوجداره به مقاله‌ی هرآنچه باید قبل از خرید پنجره دوجداره بدانید سری بزنید.

اما اگر هنوز هم به مشاوره و راهنمایی نیاز داشتید همکاران ما همیشه حاضرند تا به مشکلات و سوالات شما پاسخ دهند.

می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

۰٢١۵۶۵۴٣٩١۶

۰۲۱۵۶۵۱۹٣۵۸

۰۲۱۵۶۵۱۹٣۶۹

می‌توانید با شماره‌ تلفن‌های مشاوره‌ی ما تماس بگیرید یا همینجا در قسمت نظرات مشکلاتتان را با ما در میان بگذارید. به محض مشاهده‌ی نظرتان همکاران من به آن پاسخ خواهند داد.