در تمام طول تاریخ زندگی بشر، چوب طبیعی همراه یکی از مطلوب‌ترین مواد اولیه برای تامین وسایل منزل بوده است. از وسایلی مانند مبلمان، بوفه و لوازم اشپزخانه گرفته تا درب و پنجره های خانه همگی از چوب ساخته می‌شدند. امروزه زیبایی لوازم چوبی قدیمی را می‌توان در پنجره آلوود به خانه آورد.

از گذشته‌های دور، چوب به دلیل ویژگی مقاومتی بالا و خواص فیزیکی مناسبی که داشت، یکی از مواد اصلی در ساخت درب و پنجره بود. از آنجا که میزان هدایت گرمایی چوب پایین و ایجاد طرح‌های زیبا و مختلف با استفاده از آن آسان بود، معماران برای ساخت و ساز توجه زیادی به این ماده داشتند.

در ایران باستان، معماران بسیاری برای ساخت پنجره‌های اورسی و درب‌های مختلف از انواع متنوع چوب بهره می‌بردند. کم کم با تغییر روند زندگی و تحولات معماری، پنجره‌های چوبی جای خود را به پنجره‌های فلزی دادند. یکی از مهم‌ترین دلایل سازندگان برای استفاد از فلز در تولید درب و پنجره آن بود، که این ماده دارای مقاوت بالاتری نسبت به چوب طبیعی است.

پس از ایجاد این تغییرات و با پیشرفت نیازهای بشر، او دوباره برای استفاده از متریال طبیعی چوب در بخش های داخلی خانه احساس نیاز کرد. همین امر موجب طراحی و تولید پنجره آلوود شد، که ترکیبی از چوب و پروفیل آلومینیوم است. پنجره های آلوود از دو  بخش تشکیل شده‌اند. هر دو بخش از این پنجره می‌توانند به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند و یا به صورت ترمال بریک ایجا شده باشند. در ادامه مقاله راجع به هر دو نوعی که عنوان کردیم، توضیح خواهیم داد.

پروفیل پنجره آلوود

در پنجره های آلوود، معمولا قسمتی از پنجره که به طور مستقیم با شرایط جوی محیط باز از جمله برف، باران و تابش خورشید در تماس می‌باشد، از فلز آلومینیوم تشکیل می‌شود. این موضوع به دلیل مقاومت بیشتر فلز آلومینیوم نسبت به چوب است.

بخش داخلی پنجره آلوود از چوب طبیعی تشکیل می‌شود و تمام ویژگی‌های چوب را دارا می‌باشد. ویژگی‌هایی مانند بالا بودن عایق حرارتی و زیبایی طبیعت از جمله خصوصیات بارز چوب است. آلوود یکی از جدیدترین سبک‌ها برای تولید درب و پنجره است.

قسمت چوبی درب و پنجره های آلوود می تواند به صورت چوب یک تکه و یک پارچه باشد. این قسمت همچنین می‌تواند از چوب فرآوری شده تولید شده باشد. درب و پنجره‌های آلوود در دو سیستم لولایی و کشویی، قابل اجرا هستند.

پنجره آلوود چیست؟

پنجره آلوود دوجداره

کلمه آلوود برای معرفی درب و پنجره‌های متشکل از چوب و آلومینیوم به کار می‌رود. سیستم‌های آلوود محصولی با طراحی مدرن هستند که به سبکی بسیار زیبا و با استفاده از ترکیب باکیفیت آلومینیوم و چوب تولید می‌شوند. ارتباط بین چوب و آلومینیوم در پنجره آلوود از طریق کلیپس‌های مخصوصی که اجازه گردش هوا را برای جلوگیری از خوردگی فرآهم می‌کند، ایجاد می‌شود. خوردگی ممکن است، به دلیل کندانس شدن قطرات آب به وجود بیاید.

در سیستم‌های آلوود از پلی آمید برای افزایش میزان عایق حرارتی آن‌ها استفاده می‌شود. بدنه آلومینیومی در پنجره‌های آلوود، استحکام و دوام را بر روی محصولات برای بیش از ۲۰ سال تضمین می‌کند. آلوودها بدنه‌ای سازگار با محیط زیست دارند. بدنه داخلی پنجره‌های آلوود معمولا از چوب توپر و زیبایی تشکیل شده است، که به طور موثر در برابر تغییرات و شرایط آب و هوایی محافظت می‌شود. به این ترتیب، ترکیب چوب و آلومینیوم، یک محصول کاربردی با عمر زیاد است.

پروفیل‌های آلوود به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته و خاص در تولید، قیمت بسیار بالایی دارند و برای ساختمان‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. پنجره آلووود ترکیبی از پنجره‌های ترمال بریک یا نرمال آلومینیومی، به همراه روکشی از چوب فراوری شده، می‌باشد. این ترکیب در مقابل آب، گرما، نور و رطوبت مقاومت بالایی دارد.

درب و پنجره آلووود در بین انواع درب و پنجره‌ها، محصول متفاوتی به حساب می‌آید و احساس خوب طبیعت را با نمایی بسیار شیک و زیبا در فضای داخلی خانه ایجاد می‌کند. این نوع درب و پنجره‌ها همچنین مقاومت و طول عمر بالایی دارند و سال‌ها در نمای بیرونی ساختمان دوام می‌آورند.

معرفی انواع درب و پنجره‌های آلوود

انواع پنجره آلوود

درب و پنجره آلوود در دو نوع لولایی و کشویی طراحی و تولید می‌شود. البته نوع کشویی پنجره آلوود معمولا به صورت لیفت اند اسلاید عرضه می‌شود. برای انتخاب هر یک از انواع این پنجره‌های آلوود باید نیاز خود را در نظر بگیرید. البته انتخاب آن‌ها بستگی به سلیقه و کاربری شما نیز دارد.

پنجره آلوود لولایی

پنجره لولایی آلوود به پنجره‌ای گفته می‌شود که قابلیت باز شدن به صورت لولایی را دارد. این نوع پنجره به صورت جانبی از سمت راست و یا چپ باز و بسته می‌شود. جالب است بدانید، که طراحی یراق آلات این نوع پنجره به گونه‌ای است، که در برابر گرما و سرما کاملا عایق می‌باشد و امنیت آن در بالاترین سطح ممکن است.

پنجره آلوود کشویی لیفت اند اسلاید

لولای پنجره آلوود

در پنجره کشویی با سیستم لیفت اند اسلاید، هوابندی از طریق لاستیک‌های EPDM انجام می‌گیرد. همچنین یراق مخصوص لیفت اند اسلاید برای جلوگیری از اصطحکاک لاستیک‌ها که مانع حرکت پنجره می‌شوند، بر روی پنجره نصب می‌شوند.

این یراق در زمان حرکت پنجره ابتدا از محل خود بلند می‌شود و سپس لاستیک‌ها را از پروفیل جدا می‌کند. آن‌گاه پنجره به راحتی در سطح لنگه حرکت می‌کند و پس از بستن دستگیره دوباره درگیر می‌شود. یراق آلات لیفت اند اسلاید پنجره را به صورت عمودی بلند می‌کند و به صورت افقی نیز حرکت می‌دهد. همچنین قابلیت طراحی در ابعاد ۲/۸ در ۶/۵ و وزن ۳۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم را دارا می‌باشد.

درب و پنجره‌های آلوود چه ویژگی‌هایی دارند؟

قاب پنجره آلوود

درب و پنجره آلوود از بیرون آلومینیومی و از داخل چوبی است. همین موضوع باعث زیبایی و کیفیت بالای درب و پنجره می‌شود. درب و پنجره آلوود در انواع رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و به همین دلیل دست مشتری را برای انتخاب رنگ باز می‌گذارد.

پنجره آلوود از داخل با طرح چوبی که دارد، جلوه خاصی به دکوراسیون خانه می‌دهد و احساس خوب نزدیکی با طبیعت را به انسان انتقال می‌دهد. این جنس از پنجره همچنین دارای مقاومت بالایی می‌باشد.

پنجره‌های آلوود را می‌توانیم به صورت اختصاصی با روکش چوب سفارش دهیم. از آنجا که چوب عایق خوبی برای حرارت است، داشتن روکش چوب باعث  افزایش مقاومت پنجره در برابر نور، آب، گرما و رطوبت می‌شود.

پنجره‌های آلوود دارای قابلیت بازشو تا ارتفاع ۳ متر و بدون کتیبه هستند، همچنین مجهز به یراق‌آلات اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می‌باشند. قطر فریم این نوع درب و پنجره‌ها معمولا بین ۱۲ تا ۱۶ سانتی متر است و قابلیت تحمل وزن تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر را دارا هستند. بازشوی درب و پنجره‌های آلوود بسیار آسان عمل می‌کند. این نوع پروفیل، قابلیت نصب انواع شیشه‌های خاص و ضدگلوله را دارد.

چرا استفاده از درب و پنجره‌های آلوود بهتر از سایر انواع آن است؟

قاب پنجره آلوود

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، استفاده از درب و پنجره آلوود نسبت به سایر انواع درب و پنجره‌ها، بسیار مقرون به صرفه‌تر و بهتر است. پنجره چوب و آلومینیومی با محیط طبیعی و گرما بسیار سازگار است.

این نوع پنجره به دلیل استفاده از چوب در تولید آن، عایق صوتی بسیار خوبی به حساب می‌آید و عایق‌بندی حرارتی آن نیز بسیار موثر است. در این نوع پنجره‌ها، هوا درون سلول‌ها قرار‌‌ می‌گیرد و به این ترتیب از جابه‌جایی گرما بین محیط خارج و داخل از خانه جلوگیری‌ می‌شود.

هدایت گرمایی درب و پنجره‌های آلوود بسیار پایین و در حدود w/mk ۰/۱۳ می‌باشد. عایق بندی آن نیز ۸ برابر بیشتر از pvc، حدود ۴۰۰ برابر بیشتر از فولاد و ۱۸۰۰ برابر بیشتر از آلومینیوم‌‌ است. چوب برای جذب سروصدا و آلودگی‌های صوتی بسیار ایده آل است. این ماده سر و صدای موجود در محیط را جذب و آن‌ها را بلوکه‌‌ می‌کند.

عملکرد چوب زمانی که با آلومینیوم ترکیب می‌شود،‌ بهبود فراوانی می‌یابد. آلومینیوم نیز مانند چوب ویژگی‌های خوب بسیار زیادی دارد. آلومینیوم نیازی به نگهداری ندارد و در طراحی آن می‌توان از رنگ‌های متنوعی استفاده کرد. پنجره‌های آلوود به همراه شیشه‌های دوجداره و سه جداره قابل نصب هستند و بازشوهای آن‌ها به صورت تک حالت و دو حالت می‌باشد.

پنجره‌ آلوود علاوه بر داشتن زیبایی بسیار زیاد نسبت به سایر انواع پنجره‌ها، عایق‌بندی، ظرافت و استحکام بیشتری دارند و نمای مدرن‌تری را برای داخل و خارج ساختمان شما فرآهم می‌کند. این نوع پنجره در مقابل رطوبت، گرما و نور مقاومت بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع پنجره‌ها دارد.

پروفیل های آلوود با تکنولوژی پیشرفته‌ای تولید می‌شوند و بهترین نوع پنجره در دنیا به حساب می‌آیند. این پروفیل‌ها علاوه بر لوکس بودن، بهترین و با کیفیت‌ترین نوع پروفیل برای درب و پنجره ساختمان‌ها به حساب می‌آیند. همچنین دارای مقاومتی بالا و عمری طولانی هستند.

قیمت درب و پنجره آلوود چقدر است؟

قیمت درب و پنجره آلوود

هزینه سرمایه‌گذاری اولیه برای نصب پنجره آلوود یا همان چوبی-آلومینیومی بسیار بیشتر از سایر انواع پنجره‌های UPVC است. درب و پنجره‌های آلومینیومی و چوبی در ظاهر گران‌تر از سایر انواع درب و پنجره‌ها هستند، اما اگر جزییات و هزینه‌های جانبی پس از نصب درب و پنجره‌ها را در نظر بگیریم، برای‌مان ارزان‌تر در می‌آیند.

علاوه بر این‌ها، زمانی می‌توانیم دو جنس مختلف را از نظر قیمت با یکدیگر مقایسه کنیم، که کارایی یکسانی داشته باشند. از آنجایی که پنجره‌های چوبی-آلومینیومی خصوصیاتی مانند عایق‌بندی، زیبایی و عدم نیاز به نگهداری دارند، بنابراین نمی‌توان برتری آن‌ها را از نظر قیمتی با سایر انواع درب و پنجره‌ها مشخص کرد.

اگر قصد دارید از پنجره‌های آلوود برای نصب در خانه یا محل کار خود استفاده کنید و برای انتخاب نوع یا مدل آن تردید دارید، می‌توانید از مشاوره و راهنمایی متخصصان شرکت تولید و فروش درب و پنجره‌های دوجداره آپند بهره گیرید و با ما در تماس باشید.

شرکت آپند، تولیدکننده درب و پنجره دوجداره، به عنوان نماینده رسمی  شرکت ALUWOOD ترکیه و سایر تولیدکنندگان معتبر و بین‌المللی، می‌تواند در انتخاب بهترین، به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین نوع پنجره آلوود شما را یاری کند.