تمام اجزای پنجره دوجداره بر زیبایی نمای داخلی و خارجی ساختمان تاثیر فراوانی می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین اجزای ساختمان، قاب پنجره دوجداره است و نقش مهمی در نمای داخلی و خارجی ساختمان دارد. معماران با این دید پنجره ها را طراحی می‌کنند، که آن‌ها بخشی از نمای ساختمان هستند. البته این نظر، با توجه به سایه‌هایی که پنجره‌ها بر روی نما ایجاد می‌کنند و آن‌ را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بسیار کورکورانه‌ای به حساب می‌آید.

با همه این‌ها، طراحی پنجره دوجداره و ارتباط آن با نما موضوعی است، که در ابتدای کار، باید توسط معمار طراحی و دیزاین شود. هر چند ممکن است، نیاز باشد که پنجره‌های مناسب برای نصب به صورت سفارشی تهیه شوند، اما مدل‌های آماده موجود در بازار نیز قابل خریداری هستند.

به هر حال، با هر نگاه و روشی که پنجره‌های ساختمانی تولید و طراحی شوند، باز هم باعث زیبایی در نمای ساختمان می‌شوند و به فضا روشنایی می‌بخشند. با توجه به گستردگی امروز نماهای شیشه‌ای، در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد افزایش محبوبیت استفاده از انواع پنجره‌ها و شیشه‌ها برای نمای ساختمان خواهیم بود. هر قدر که پیش‌تر برویم، میزان استفاده از پنجره و شیشه در نما بیشتر و استفاده از دیگر متریال کمتر خواهد شد.

تاثیر و کاربرد قاب پنجره دوجداره بر زیبایی و جلوه نما

تاثیر قاب پنجره بر نمای ساختمان

اما به نظر شما چرا استفاده از نمای دوجداره پنجره‌ای و شیشه‌ای، به مرور با سایر نماها جایگزین خواهد شد؟ علت این امر آن‌ است، که برای استفاده روزانه بیشتر از انرژی خورشیدی و کاهش دمای اطراف به نماهایی نیازمندیم، که انتقال دهنده نور بیرون به داخل ساختمان باشند. همچنین برای استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی همچون پرده‌های کنترلی، به نماهایی شیشه‌ای نیازمندیم.

در این مقاله قصد داریم، به توضیح تاثیر قاب پنجره دوجداره در زیبایی نمای ساختمان بپردازیم. همچنین قرار است، درباره فریم انتظار پنجره دوجداره صحبت کنیم و از انواع قاب پنجره نام ببریم. در انتهای مقاله، شما را با کاربرد پنجره دوجداره در نما و تاثیر نمای پنجره‌دار بر معماری ساختمان آشنا خواهیم کرد.

فریم انتظار پنجره دوجداره چیست؟

فریم انتظار

فریم انتظار چارچوبی فلزی است، که محدوده پنجره دوجداره را مشخص می‌کند. این فریم به عنوان قاب در زیر پنجره و در داخل دیوار قرار می‌گیرد. نام دیگر فریم انتظار پنجره دوجداره، ساب فریم است. معمولا زمان قرار دادن و نصب ساب فریم در پایان عملیات دیوارچینی و پیش از سفیدکاری می‌باشد. بهتر است قبل از نصب ساب فریم، آن را رنگ آمیزی کنیم تا در طول زمان دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نشود.

در هنگام نصب فریم انتظار به این نکته توجه کنید، که این فریم باید کاملا تراز، شاقول و کاملا بدون خمیدگی و پیچیدگی در محل مورد نظر قرار بگیرد و نصب شود. در صورتی که ساب فریم کاملا تراز نباشد، باعث تاثیرگذاری منفی بر عملکرد پنجره دوجداره می‌شود و نصاب، برای نصب آن به دردسر می‌افتد. همچنین در عایق بودن پنجره دوجداره نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

نصب فریم انتظار باید به روشی باشد که در ادامه مراحل بنایی، تغییر و اتفاق خاصی باعث حرکت احتمالی آن نشود. همچنین باید طوری نصب شود، که سطح داخلی آن، با سطح کف دیوارها مماس باشد. به این ترتیب می‌توان از بروز احتمالات در آینده جلوگیری کرد.

ابعاد فریم انتظار و چارچوب فلزی پنجره چگونه است؟

ابعاد قوطی آهنی مورد استفاده در فریم انتظار از ابعاد ۳۰ در ۶۰ میلی‌متر شروع می‌شود. معمولا در چنین اندازه‌هایی از قوطی ۴۰ در ۶۰ و یا کمتر نیز استفاده می‌شود. اندازه قوطی آهنی به کار رفته در پنجره دوجداره آهنی، کاملا بستگی به شرایط و عرض سطح پروفیل پنجره دوجداره دارد.

به دلیل اینکه اغلب برندهای پروفیل، از سری ۶۰ یا ۶ سانتی‌متری استفاده می‌کنند، قسمت ۶ سانتی‌متری قاب فلزی انتظار باید رو به بالا قرار گیرد.

پس از اتمام گچ‌کاری و تقریبا اتمام نما، با توجه به شرایط می‌توان برای نصب درب و پنجره دوجداره اقدام کرد. پس از قرارگیری پنجره دوجداره بر روی فریم انتظار، پروفیل به قوطی آهنی پیچ می شود و حداقل ۲ سانتی‌متر در آهن فرو می‌رود.

نکات مهمی که باید برای نصب فریم آهنی پنجره در نظر گرفت

برای نصب فریم آهنی پنجره باید فریم انتظاری انتخاب کرد، که استاندارد و متناسب با ابعاد و سطح مقطع پروفیل باشد. همچنین فریم نباید دویدگی داشته باشد.

یکی از نکات مهمی که باید در نصب فریم آهنی پنجره مورد توجه قرار گیرد، استفاده از فریم انتظاری است، که تاب برنداشته باشد. برای جلوگیری از تاب برداشتن و به اصطلاح شکم دادن فریم آهنی انتظار در اندازه‌های بزرگ و عرض و ارتفاع زیاد، باید از تسمه آهنی در محل‌های نمایش داده شده استفاده کرد تا از ایجاد تاب‌دیدگی جلوگیری شود.

محل قرار گیری فریم انتظار در دیوار کجاست؟

اینکه چارچوب آهنی قاب، لب به لب با دیوار داخلی یا همان نمای داخل دیوار و یا در مابین نمای خارجی و نمای داخلی قرار گیرد، کاملا به نظر معمار و مهندس ساختمان و سلیقه او بستگی دارد.

اما موضوع مهمی که وجود دارد، آن است که در صورت استفاده از فریم انتظار مماس با نمای دیوار داخلی، برای پوشاندن قاب فلزی باید از پروفیل لبه دار یا اصطلاحا روکوب‌دار استفاده کرد. همچنین می‌توان از قاب دور پنجره و روکوب چوبی بهره گرفت.

آیا می‌توان از سنگ و سیمان به جای فریم آهنی استفاده کرد؟

در برخی از پروژه‌ها می‌توان فریم آهنی پنجره را با سنگ یا سیمان جایگزین کرده. امکان آماده و نصب کردن قاب پنجره با این دو مصالح نیز امکان‌پذیر است. به دلیل ناتراز بودن، در صورت وجود اختلاف عرض و ارتفاع ابتدایی و انتهایی چارچوب و احتمال انتقال بار دیواره‌ها به درب و پنجره دوجداره، بهتر است برای فریم انتظار از چارچوب آهنی استفاده کرد.

قاب پنجره دوجداره چه انواعی دارد؟

انواع قاب پنجره دوجداره

یکی از اجزای مهم پنجره دوجداره، قاب، چارچوب یا فریم آن است. برای انتخاب مصالح و متریال مناسب پنجره دوجداره، باید ویژگی‌های هریک از انواع آن‌ها را بررسی کرد. در ادامه به بررسی انواع قاب‌های پنجره می‌پردازیم.

قاب آلومینیومی پنجره دوجداره

قاب پنجره دوجداره آلومینیومی، مزایای فراوانی دارد. این قاب‌ها محکم و در عین حال بسیار سبک هستند. چارچوب‌های آلومینیومی، تحمل وزن شیشه دوجداره سنگین را دارند و هر نوع شیشه‌ای را می توان بر روی آن‌ها نصب کرد. قاب‌های آلومینیومی پنجره دوجداره همچنین دارای رنگ‌بندی‌های بسیار متنوعی هستند و قابلیت هماهنگی با هر نوع دکوراسیونی را دارند. هزینه نگهداری و تعمیر آن‌ها نیز بسیار پایین است.

قاب آلومینیومی با وجود همه مزایایی که دارد، دارای نقطه ضعف‌ها و معایبی نیز می‌باشد. آلومینیوم در برابر انتقال حرارت عایق نیست و به راحتی می‌تواند باعث اتلاف انرژی شود. البته با استفاده از نوارهای عایق و لایه‌های فومی، می‌توان این مشکل را تا حدودی در قاب‌های آلومینیومی برطرف کرد. از دیگر مشکلات قاب‌های آلومینیومی، احتمال خورده شدن آن‌ها است. این چارچوب‌ها در معرض آلودگی و رطوبت، دچار آسیب می‌شوند. این احتمال در مناطق مرطوب و ساحلی بیشتر است. قاب‌های آلومینیومی با امکان پوسیدگی بیشتری مواجه هستند.

قاب چوبی برای پنجره دوجداره

قاب چوبی پنجره دوجداره

یکی از فریم‌هایی که می‌تواند مناسب باشد، فریم چوبی است. قاب‌های چوبی عایق حرارتی بسیار خوب و کارآمدی هستند و متریال مناسبی برای منازل به حساب می‌آیند. چوب را نیز می‌توان به هر درآورد و قابلیت تغییر نیز دارد.

در عین تمام این مزایا، چوب در پنجره دوجداره نیاز به نگهداری و مراقبت بسیار زیادی دارد، این مراقبت به خصوص در قسمت‌های بیرونی ساختمان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر در محیط‌های مرطوب از قاب پنجره دوجداره با جنس چوب استفاده کنید، آن‌ها در طول زمان دچار ترک، تاب و یا پوسیدگی می‌شوند. البته این اتفاق نیز راه‌حلی دارد. استفاده از روکش وینیل یا آلومینیوم در خارج از قاب‌های چوبی پنجره می‌تواند به عنوان یک لایه محافظ قرار گیرد و در عین حال ظاهر طبیعی آن را حفظ کند.

چارچوب‌های چوبی اغلب سنگین‌تر و ضخیم‌تر از مصالح دیگر به نظر می‌آیند و همین امر می‌تواند باعث ایجاد فضایی دلگیرتر در محیط داخلی خانه شود. قاب‌های چوبی همچنین می‌توانند مقدار نور طبیعی ورودی به خانه را کاهش دهند.

قاب UPVC پنجره دوجداره

قاب یو پی وی سی پنجره دوجداره

فریم‌های درب و پنجره یو پی وی سی، به طور معمول از پلی وینیل کلرید با تثبیت کننده‌های UV ساخته می‌شوند. به دلیل وجود فضاهای خالی در ساختار قاب پنجره‌های UPVC، این قاب‌ها می‌توانند با لایه‌های عایق پر شده و مانع انتقال حرارت با محیط خارجی شوند.

استفاده از قاب‌های یو پی وی سی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها شود. همچنین نگهداری از آن آسان بوده و پایداری و عمر مفید بالایی دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم این نوع قاب‌ها، قابلیت بازیافت آن است. این قاب‌ها کاملا با محیط زیست سازگار هستند.

قاب پنجره‌های UPVC شکل، اندازه و رنگ‌های متنوعی دارند. مواد UPVC را می‌توان در اشکال و اندازه‌های مختلف قالب‌بندی کرد. این بدان معنا است که این قاب‌ها جهت استفاده برای اکثر پنجره‌ها مناسب هستند. همچنین می‌توانند در طیف رنگی و طرح‌های گوناگونی از جمله طرح چوب تولید شوند.

چارچوب‌های UPVC نیازی به نقاشی ندارند. به علاوه برای استفاده در مناطق مرطوب مناسب هستند و به مراقبت و نگهداری خاصی احتیاج ندارند. قاب‌های UPVC، عایق دما، جریان الکتریسیته، ضد اشتعال و آتش هستند و موجب تشدید آتش سوزی نمی‌شوند.

البته این قاب‌ها، تحمل سایز و وزنی محدود را دارند و همین موضوع باعث ایجاد محدودیت در انتخاب شیشه دوجداره پنجره‌ها می‌شود. برخی از انواع رنگی قاب پنجره‌های UPVC ممکن است در اثر تابش نور خورشید، کمرنگ شوند و ظاهر ناخوشایندی پیدا کنند. از سوی دیگر، تغییرات آب و هوایی و شرایط جوی نیز گاهی ممکن است، بر روی در و پنجره دوجداره UPVC تاثیر نامطلوبی داشته باشد.البته این مورد زیاد متداول نیست.

قاب کامپوزیت پنجره دوجداره

این قاب‌ها از فرآورده‌های کامپوزیتی چوبی ساخته می‌شوند و نسبت به چوب مقاومت و پایداری بیشتری دارند. تبادل حرارت در قاب‌های کامپوزیتی مانند قاب‌های چوبی معمولی خوب است و دوام آن‌ها در برابر پوسیدگی بسیار بیشتر از چوب می‌باشد.

قاب فایبرگلس پنجره دوجداره

دوام و مقاومت، دو ویژگی برجسته قاب‌های فایبرگلس در پنجره دوجداره است. در این قاب‌ها بین اجزا فضای خالی وجود دارد و این فضاها با لایه‌های عایق پر می‌شوند. این امر موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه می‌شود. خاصیت عایق بودن قاب‌های فایبرگلس بسیار بیشتر از سایر انواع قاب‌ها،‌ به خصوص قاب‌های چوبی است.

قاب آهنی پنجره دوجداره

پنجره‌های آهنی نیز به صورت دوجداره قابل ساخت هستند. بزرگ‌ترین ویژگی مثبت آن‌ها قیمت مناسب‌ترشان است. قاب‌های آهنی قابل ترمیم هستند و در صورت شکستگی لولاها دوباره مثل روز اول‌شان می‌شوند. این قاب‌ها دارای قابلیت رنگ‌پذیری مناسب می‌باشند.

البته قاب آهنی پنجره دوجداره نیز، همان مشکلات عایقی پنجره‌های آلومینیومی را دارا است. همچنین درزگیری آن نیز معمولا به درستی قابل اجرا نیست و در هنگام بارندگی احتمال نفوذ آب از اطراف به داخل پنجره وجود دارد. زنگ‌زدگی به مرور زمان از دیگر مشکلات پنجره‌هایی با قاب‌های آهنی می‌باشد.

کاربرد پنجره دوجداره در نمای ساختمان چیست؟

کاربرد پنجره دوجداره در نما

امروزه، نمای ساختمان‌های مسکونی اهمیت ویژه‌ای دارند و جلوه بیرونی منزل به حساب می‌آیند. ساختمان‌سازها حتی پیش از شروع به ساخت بنای مورد نظر خود، نقشه‌ها و جلوه نمای ساختمان خود را مشخص می‌کنند.

این موضوع حتی در خرید و فروش ملک نیز بسیار مورد توجه و تاثیرگذار است. یکی از عناصر اصلی در ساخت ساختمان و زیباسازی آن، نما است. در بین تمام نماهای ساختمانی موجود، استفاده از انواع پنجره دوجداره بسیار کاربردی است. این نوع نما تاثیر بسیار زیادی در زیبایی ساختمان دارد و همین امر باعث شده تا طراحان داخلی یا معماران بیشتر به فکر زیبایی نمای ساختمان باشند.

به از قاب پنجره دوجداره در طرح‌های مختلف برای نمای ساختما استفاده می‌شود. امروزه بیشتر طراحان از این سبک برای نمادهی به ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. این روش باعث زیبایی ظاهری و ارامش و اسایش بیشتر و استفاده مداوم از نور آفتاب می‌شود. همچنین در زیباتر شدن نما و ظاهر داخلی و خارجی ساختمان تاثیر می‌گذارد و جلوه جذابی به دکوراسیون‌ها می‌دهد.

به طور کلی، طراحی نمای ساختمانی معمولا در سبک‌های کلاسیک، مدرن، رومی و با استفاده از مصالح ساختمانی همچون شیشه، ترمووود (چوب)، ورق آلومینیوم، کامپوزیت، سنگ ساختمانی و پنجره‌های دوجداره صورت می‌گیرد.

نمای پنجره‌دار چه تاثیری بر معماری کلی ساختمان می‌گذارد؟

قاب پنجره و نمای ساختمان

نماهایی که بیشتر دارای پنجره دوجداره یا شیشه است،‌ به بهینه شدن انرژی کمک بسیاری می‌کند. با استفاده از انواع شیشه و پنجره‌های دوجداره برای نمای ساختمان‌ها، می‌توان میزان استفاده از نور خارج از ساختمان را به حداکثر رساند.

در طی سال، با استفاده از نور روز می‌توان برق کم‌تری مصرف کرد و در نتیجه هزینه‌های برق کاهش می‌یابد. همچنین استفاده از انواع قاب پنجره دوجداره برای نمای ساختمان، به خصوص نوع چوبی آن، باعث زیباتر شدن نمای خارجی و داخلی ساختمان می‌شود.

مثلا اگر از قاب پنجره چوبی یا آلوود استفاده کنید، ظاهر ساختمان شما جلوه‌ای از طبیعت را تداعی می‌کند و داخل ساختمان نیز می‌توانید از ویژگی‌های چوب برای چیدمان جذاب‌تر دکوراسیون استفاده کنید.

در هر صورت، قاب پنجره‌ها تاثیر بسیار زیادی بر نما و معماری کلی ساختمان می‌گذارد و به زیباسازی محیط کمک می‌کند.

اکنون که با انواع قاب پنجره دوجداره و کاربردهای آن‌ها آشنا شدید، در صورت تمایل برای انتخاب بهترین قاب پنجره دوجداره،‌ می‌توانید از مشاوره و راهنمایی متخصصان شرکت تولید و فروش درب و پنجره‌های دوجداره آپند بهره گیرید و از طریق تلفن‌های اعلام شده بر روی سایت با ما در تماس باشید.

شرکت آپند، تولیدکننده درب و پنجره دوجداره، به عنوان نماینده رسمی  شرکت ALUWOOD ترکیه و سایر تولیدکنندگان معتبر و بین‌المللی، می‌تواند در انتخاب بهترین، به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین نوع پنجره های دوجداره شما را یاری کند.