سال‌ها است که در دنیا از شیشه برای کاربردهای مختلفی در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. امروزه، استفاده از انواع مختلف شیشه، به خصوص شیشه‌ دوجداره بسیار رواج یافته‌اند.

شیشه، استفاده‌های زیادی در ساختمان‌ها دارند. اغلب افراد تصور می‌کنند که تنها برای درب و پنجره‌ها از شیشه استفاده می‌شود، اما اینطور نیست. علاوه بر درب و پنجره، از شیشه های معمولی، دوجداره یا چند جداره برای نمای ساختمان، تزیین فضای داخلی ساختمان، جداسازی فضاهای داخلی اتاق‌های ساختمان، سقف‌ها، نورگیرها و فضاسازی حیاط‌ها و محوطه‌های ساختمان استفاده می‌شود.

در ادامه این مقاله به بررسی انواع نمای شیشه‌ای با شیشه‌های مختلف و شیشه دوجداره می‌پردازیم. همچنین درباره ویژگی‌ها و کاربردهای نمای شیشه‌ای صحبت خواهیم کرد.

نمای شیشه ای چیست؟

نمای شیشه دوجداره

نمای شیشه ای یکی از زیباترین نماهای مدرن برای ساختمان‌های امروزی است. این نما با توجه به کاربرد شیشه و آلومینیوم، شرایط و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. نمای شیشه ای دارای مقاومت و استحکام مناسبی است و امکان استفاده از نور طبیعی را با وجودد دور نگه داشتن فضای داخلی از باد و باران فرآهم می‌کند. این نوع نما دارای دوام طولانی مدتی است و با استفاده از آن دیگر نیازی به عایق‌بندی حرارتی و صوتی مجزا وجود ندارد.

برای نگهداری از نمای شیشه‌ای تنها لازم است هر چند وقت یک بار، با کمک افراد ماهر آن‌ها را تمیز کرد. این جنس از نمای ساختمان دارای مقاومت مناسب و ایمنی بالا دربرابر آتش‌سوزی است. نمای شیشه‌ای انعطاف‌پذیری مطلوبی در برابر زلزله و نشست های احتمالی ساختمان دارد. نمای شیشه زیبایی و جذابیت بصری بسیار زیادی دارد و می‌تواند نقش تاثیر به سزایی در زیباسازی فضای شهری بگذارد.

معرفی انواع شیشه و شیشه دوجداره برای نما

نمای شیشه دوجداره رنگی

شـیشـه در اشکال مختلفی مورد اسـتفاده قرار می‌گیرد. از شیشه در کارهایی مانند، ساخت وسایل تزیینی، تولید ظروف آزمایشگاهی، برای ظروف آشپزخانه و ساخت شیشه‌های مسطح در دو نوع ساده و مشجر استفاده می‌شود. عـمده‌ترین مورد مصرف شیشه در ساختمان، استفاده از آن به عـنوان نما، درب و پنجره است. شیشه‌های مورد استفاده برای مصارف ساختمانی به شکل‌های مختلفی همچون شیشه های شفاف، نیمه شفاف، رنگی، جاذب حرارت، ایمن، شیشه دوجداره و شیشه سکوریت وجود دارد. شیشه‌ها همچنین برای هنر آینه‌سازی، صنایع نشکن، صنایع یخچال‌سازی، تولید میز، انواع رومیزی و تیغه‌کاری‌های ساختمان کاربرد دارد.

در ادامه با انواع مختلف شیشه‌ها برای صنعت ساختمان‌سازی آشنا می‌شوید:

شیشه رنگی

شیشه‌های رنگی به دو روش تولید می‌شوند. در روش اول با افـزودن و کم کردن بعضی مواد شیمیایی به مصالح اولیه شیشه، رنگ آن‌ها را تغییر می‌‌دهند. مثلا از اکسیدهای مسی استفاده می‌کنند و طیف‌های مختلفی از رنگ قرمز را در شیشه ایجاد می‌کنند. همچنین برای رنگ آبی از اکسید کبالت استفاده می‌کنند. رنگ زرد نیز با افزودن اکسید اورانیوم و کادمیوم به مواد اولیه شیشه به دست می‌آید.

در روش دوم، شیشه سفید را در شیشه مذاب رنگی فـرو می‌کنند. به این ترتیب دو طرف شیشه رنگی می‌شود. شیشه‌های رنگی به کار رفته در ویترین مغازه‌ها، نمایشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و ساختمان‌های صنعتی معمولا از این روش تولید می‌شوند.

شیشه ضد حریق (پیرکس)

برای تولید شیشه‌های ضد حریق، از مقادیر زیادی اکسید بوریک استفاده می‌شود. همچنین میزان سیلیس این شیشه‌ها از شیشه‌های معمولی بیشتر است. به همین دلیل شیشه‌های پیرکس مقاومت بالایی در برابر حرارت زیاد از خود نشان می‌دهند. از این نوع شیشه‌ها، علاوه بر اینکه در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود، درتولید ظروف آزمایشگاهی، آشپزخانه‌ای و همچنین شیشه‌های مقابل بخاری‌ها یا اجاق‌ها استفاده می‌شود.

شیشه‌های مسطح

شیشه‌های مسطح را با اضافه کردن توری فلزی به شیشه تولید می‌کنند. از این نوع شیشه بیشـتر برای درب‌های ورودی، کارگاه‌ها، موتورخانه‌ها، آسانبرها و به طور کلی تمام مکان‌هایی که خطر شکـسـتن یا فرو ریختن شیشه در آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌کنند.

شیشه های رفلکس (انعکاسی)

در این نوع شیشه‌ها، یکی از سطوح شیشه با پوششی که منعکس‌کننده نور و حرارت است، پوشانده می‌شود. شیشه‌های رفلکس نور خورشید را منعکس می‌کنند و در کاهش حرارت ورودی به ساختمان نقش موثری دارند. اگر در روشنایی روز از بیرون به شیشه انعکاسی نگاه کنیم، تصاویر اطراف مانند آینه بازتابیده می‌شوند، اما اگر از داخل به بیرون نگاه کنیم، شیشه کاملا شفاف به نظر می‌رسد و فضای بیرون را به طور کامل خواهیم دید.

پدیده بازتاب نور در شیشه‌های رفلکس، هنگام شب‌ برعکس روزها است. یعنی داخل محیط ساختمان به طور شفاف دیده می‌شود و فضای بیرونی دیده نمی‌شود. این موضوع باعث کاهش قابل توجه حرارت ناشی از تابش خورشید و صرفه‌جویی در هزینه‌های احداث، راه‌اندازی و نگهداری از دستگاه‌های تهویه و تبدیل می‌شود. این شیشه‌ها بخش بیشتری از طیف‌های مختلف نور را بازتاب می‌دهند و در کنترل ورود و خروج نور و انرژی تاثیر بسیار زیادی دارند.

شیشه دو جداره

این نوع شیشه از دو لایه ساده و گاهی یک لایه ساده و یک لایه رنگی تولید شده است. در این نوع شیشه، لایه‌ها به موازات یکدیگر قرار می‌گیرند و لبه‌ها و درزهای آن‌ها هواگیری می‌شود. فضای خالی بین شیشه‌های دوجداره معمولا با مواد خشک‌کننده‌ای همچون سیلیکاژل پر می‌شوند. در بعضی از انواع شیشه های دوجداره در بین دو لایه خلأ ایجاد می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی شیشه دوجداره عایق بودن آن است. این نوع شیشه عایق مناسبی برای گرما، سرما و آلودگی‌های صوتی است. در بسیاری از ساختمان‌ها که سروصدا بر کیفیت مکان تاثیرگذار است، از شیشه دوجداره برای اطراف ساختمان استفاده می‌کنند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به فرودگاه‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها اشاره کرد.

شیشه سکوریت

شیشه‌های سکوریت در روند تولید خود تا حدود 700 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بینند و سپس به صورت ناگهانی و تحت شرایط خاص و کنترل شده‌ای سـرد می‌شود. این عمل باعث افزایش مقاومت شیشه در برابر ضربه و شوک‌های حرارتی می‌شود.

این شیشه ها در صورت شکستن، به ذرات ریز و مکعب شکل تقسیم می‌شوند و آسیبی به افراد اطراف خود نمی‌رسانند. از این نوع شـیشـه برای ویترین فروشگاه‌ها ، درب‌های شـیشـه‌ای و پنجره‌های کناری خودروها استفاده می شود .

شیشه نشکن

شیشه نشکن، شامل دو یا چند لایه شیشه است. لایه‌های مختلف در این نوع شیشه، به وسیله ورقه‌هایی از نایلون شفاف تحت حرارت و فشار به هم متصل می‌شوند. بعضی از انواع شیشه‌های طلق‌دار به عنوان عایق صوتی، جذب‌کننده حرارت و شیشه‌ای ایمن به کار برده می‌شود.

در زمان شکسته شدن، این شیشه‌ها خاصیت کشسانی نایلون‌مانند خود را از دست نمی‌دهند و همین موضوع مانع از پخش و پراکندگی ذرات شیشه می‌شود. استفاده از این نوع شیشه‌ها در خودروها و ویترین مغازه‌هایی که دارای اشیایی ارزشمند و گران‌قیمت هستند، کاربرد دارد. احتمال اینکه شیشه‌های نشکن را از جنس سکوریت بسازند، وجود دارد.

انواع نماهای شیشه‌ای چیست؟

انواع نمای شیشه دوجداره

نمای شیشه‌ای در ساختمان‌ها انواع مختلفی دارند. انواع نماهای شیشه‌ای بسته به نوع ساختمان و ابعاد آن، متفاوت است. در این قسمت به معرفی انواع متنوع نماهای شیشه‌ای ساختمان می‌پردازیم:

نمای شیشه‌ای فریم لس

در نمای شیشه‌ای فریم لس، سطح نما توسط پروفیل‌های فلزی شبکه‌بندی می‌شوند. پس از آن فریم نما در داخل شبکه‌ها قرار می‌گیرد. در این نوع نما، فریم‌ها دارای لاستیک‌های مخفی برای هوابندی و آب‌بندی است و  شیشه به آسانی روی آن‌ها نصب می‌شود. نماهای شیشه‌ای فریم لس دارای رنگ‌های متعددی هستند.

اسپایدر

نمای اسپایدر، شیشه لمینت شده‌ای است، که از دو لایه شیشه سکوریت ۶ میلی‌متری و فلوت استاندارد درجه یک تشکیل می‌شود. مابین دو لایه شیشه سکوریت، معمولا طلقی قرار گرفته که ۱/۲۵ میلی‌متر ضخامت دارد.

نمای شیشه ای اسپایدر برای فروشگاه ها و نماهای تجاری کاربرد زیادی دارد. با گسترش سبک‌های مدرن در ساختمان‌سازی، نمای شیشه‌ای اسپایدر به دلیل داشتن حداکثر میزان دید و کمترین میزان استفاده از فریم و فلزات، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این نوع نما دارای بالاترین سطح ایمنی و ایزولاسیون می‌باشد.

نمای کرتین وال

نمای مدرن کرتین وال مدرن از ترکیب پروفیل‌های آلومینیومی به عنوان سازه و لاستیک‌های آب‌بندی و هوابندی به عنوان اتصالات نصب تشکیل شده است. در این نما از شیشه‌هایی با ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود.

همچنین امکان نصب شیشه دوجداره از ۱۸ تا ۴۰ میلی‌متر روی این نما قابل نصب است. از مزایای نصب نمای کرتین وال، قابلیت محاسبه فشار باد و فشار بار بر روی نمای ساختمان است. این اتفاق به کمک نرم افزارهای اختصاصی صورت می‌گیرد، که ایمنی این نوع نما را در برابر مخاطرات جوی و حادثه‌ای بالا می‌برد.

نمای دو پوسته

نمای شیشه‌ای دو پوسته برای محافظت و عایق‌بندی ساختمان در برابر آلودگی‌های صوتی، جوی و محیطی کاربرد دارد. این نوع نما معمولا با فاصله‌ای بیش از چهل سانتی‌متر نسبت به نمای اصلی ساختمان نصب می‌شود و فضایی برای رفت‌وآمد در بین این نما و جداره اصلی ساختمان، به منظور نظافت در نظر گرفته می‌شود.

استفاده از نمای شیشه‌ای در ساختمان چه مزیت‌هایی دارد؟

مزایای نمای شیشه‌ای

استفاده از نمای شیشه‌ای برای ساختمان‌ها، مزایای بسیاری دارد. این دسته از نماها، علاوه بر اینکه جلوه بسیار زیبایی به نمای ظاهری ساختمان می‌دهند، امنیت و ایمنی ساختمان را نیز بالا می‌برند. نماهای شیشه‌ای مانع خوبی در برابر ورود صدا به ساختمان هستند و از ورود اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می‌کنند.

نماهای شیشه‌ای رنگ‌های مختلفی دارند و به بهره‌وری بیشتر از انرژی خورشیدی کمک می‌کنند. تنوع رنگی بالایی دارند و بار مرده کمتری به ساختمان تحمیل می‌کنند. استفاده از نمای شیشه‌ای باعث کاهش هزینه برای خرید مصالح ساختمانی می‌شوند و به معماران اجازه می‌دهد که طراحی‌هایی خلاقانه و جذاب را در نمای ساختمان ایجاد کنند.

در چه ساختمان‌هایی می‌توان از نمای شیشه ای استفاده کرد؟

نمای شیشه ای ساختمان

استفاده از شیشه در نمای ساختمان دارای قدمتی در حدود ۶ هزار و ۵۰۰ سال است. براساس اسناد و شواهد تاریخی در قرن ششم میلادی برای اولین بار در کلیسایی واقع در قسطنطنیه از شیشه به جای مصالح ساختمانی استفاده شد. قصر کریستال لندن، به عنوان اولین ساختمان شیشه‌ای جهان شناخته می‌شود، که در سال ۱۸۵۱ ساخته شده است.

استفاده از نمای شیشه‌ای در همه ساختمان‌ها امکان‌پذیر است. البته کاربری آن‌ها برای ساختمان‌های بزرگی مانند فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های مسافربری بسیار مناسب است. نمای شیشه‌ای همچنین برای مراکز تفریحی، ساختمان‌ها و پاساژهای بزرگ تجاری، هتل‌ها و برج‌های بلند، ساختمان‌هایی که نماد ملی یک کشور هستند و سازه‌های مختلفی همچون پل‌ها کاربرد دارند.

اگر تصمیم به بازسازی ساختمان خود دارید و به نمای شیشه‌ای فکر می‌کنید، برای انتخاب نوع و مدل شیشه یا پنجره دوجداره برای نمای ساختمان، می‌توانید از مشاوره و راهنمایی متخصصان شرکت تولید و فروش درب و پنجره‌های دوجداره آپند بهره گیرید. و از طریق تلفن‌های اعلام شده بر روی سایت با ما در تماس باشید.

شرکت آپند، تولیدکننده درب و پنجره دوجداره، به عنوان نماینده رسمی  شرکت ALUWOOD ترکیه و سایر تولیدکنندگان معتبر و بین‌المللی، می‌تواند در انتخاب بهترین، به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین نوع شیشه‌های دوجداره شما را یاری کند.