سال‌ها است که انسان‌ها از شیشه در زندگی خود استفاده می‌کنند. شیشه‌ها کاربردهای مختلفی برای ما دارد. یکی از مهم‌ترین مصارف شیشه‌ها، استفاده از آن‌ها به عنوان محافظی بر روی درب یا پنجره است، که نور را از خود عبور می‌دهد. با پیشرفت تکنولوژی، نسل شیشه‌ها نیز توسعه یافت و شیشه دوجداره و چندجداره تولید شد. این تکامل برای شیشه‌های درب و پنجره، بسیار بیشتر بود. امروزه انواع مختلفی از شیشه‌های پنجره تولید و مصرف می‌شود.

اگر به دنبال خرید درب و پنجره دوجداره بوده و برای تعویض یا نصب درب و پنجره UPVC تصمیم اقدام کرده باشید، احتمالا نام شیشه دوجداره یا سه جداره زیاد به گوش‌تان خورده است. شاید با خودتان فکر کنید، منظور از شیشه دوجداره، همان پنجره دوجداره است و برخی افراد اشتباها از این واژه استفاده می‌کنند. اما بهتر است بدانید، که پنجره دوجداره و شیشه دوجداره دو مفهوم جدا از هم هستند. شیشه دوجداره را می‌توانیم،‌ هم روی درب و پنجره‌های دوجداره نصب کنیم و هم جایگزین شیشه پنجره قدیمی کنیم.

شیشه دوجداره چیست؟

پنجره با شیشه دوجداره

شیشه دوجداره، شامل دو یا چند شیشه است که به صورت موازی در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. شیشه دوجداره بر روی یک چهارچوب پروفیل آلومینیومی قرار می‌گیرد و ثابت می‌شود. برای تولید شیشه‌های دوجداره ابتدا شیشه‌های معمولی را برش داده می‌دهند و سپس فریم‌های پر شده با مواد رطوبت گیر، به عنوان اسپیسر، بین شیشه‌ها قرار می‌گیرد. به منظور درزگیری و چسباندن اسپیسر به شیشه دوجداره از چسبی ویژه استفاده می‌شود.

پس از این مرحله، فریم‌ها و شیشه UPVC  به یکدیگر پرس می‌شوند. همزمان با این کار، گاز آرگون به عنوان گازی خنثی، در فضای خالی شیشه دوجداره تزریق می‌شود. در پایان مجددا فرآیند عایق بندی با استفاده از چسب پلی فولید انجام می‌گیرد. اکنون مراحل تولید شیشه دوجداره به پایان رسیده و این شیشه برای نصب بر روی درب و پنجره‌های مختلف آماده است.

شیشه دوجداره چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارد؟

مزیت های شیشه دوجداره

شیشه‌های دوجداره  از انتقال حرارت و سرما و گرمای هوای بیرون، ورود گرد و غبار و آلودگی‌ هوا و همچنین انتشار سر وصدا به داخل خانه جلوگیری می‌کند. برای آنکه هر پنجره دوجداره UPVC عملکرد درستی داشته باشد، باید فضای بین شیشه‌های آن‌ با هوا، عایق صوتی و یا عایق حرارتی پر شود. برای این کار معمولا از گاز آرگون استفاده می‌کنند. این گاز خنثی است و در شرایط حرارتی مختلف واکنش خاصی از خود نشان نمی‌دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پنجره دو جداره upvc عایق بودن شیشه‌های آن‌ها است. این شیشه‌ها تا حد زیادی از هدر رفتن گرما و هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. پنجره‌هایی که دارای شیشه تک جداره هستند،‌ به دلیل داشتن درزهای مختلف، انرژی را هدر می‌دهند و سرو صدای بیرون از خانه را انتقال می‌دهد.

عایق پنجره‌هایی که دارای شیشه دوجداره هستند، در تابستان 100 برابر بیشتر از یک دیوار است و اجازه نفوذ گرما را به داخل ساختمان نمی‌دهد. در زمستان نیز، گرمای هدر شده از پنجره‌هایی با شیشه‌های معمولی تک جداره، حدود 10 برابر بیشتر از دیوارهای عایق است.

در خانه‌های معمولی با پنجره‌های قدیمی و شیشه‌های تک جداره، معمولا نزدیک به 40 درصد از گرمای داخل منزل هدر می‌رود. البته در صورتی که روی همین پنجره‌ها از شیشه دوجداره استفاده کنیم، گاز آرگون تزریق شده بین دولایه شیشه می تواند بازده گرمایی بهتری ایجاد کند.

در شیشه‌های دوجداره، فریم‌های UPVC عملکرد بهتری نسبت به فریم‌های آلومینیومی دارند . به علاوه تنوع بیشتری در طراحی و زیبایی آن‌ها وجود دارد. این شیشه‌ها انعطاف پذیری بیشتری دارد. همچنین انواع مختلف شیشه‌ها و حتی ترکیب آن‌ها برای لایه‌های دوجداره پنجره استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح برخی از مهم‌ترین تاثیرات و ویژگی‌های استفاده از شیشه دوجداره می‌پردازیم.

پنجره دوجداره

مصرف انرژی را کاهش می‌دهد

پنجره‌ها نور اطراف ما را تامین می‌کنند و به محیط زندگی و کارمان انرژی می‌بخشند. با وجود پنجره‌ها و شیشه‌های شفاف‌شان می‌توانیم ارتباط نزدیک‌تری با طبیعت برقرار کنیم و احساس آرامش را به محیط زندگی خود دعوت کنیم. نصب یک پنجره خوب با شیشه‌های دوجداره می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای ما در ساختمان باشد. پنجره‌ای که دارای شیشه دوجداره باشد، یک عایق حرارتی مناسب به حساب می‌آید و موجب مصرف کمتر انرژی می‌شود. به این ترتیب وجود شیشه و پنجره دوجداره به تهویه مطبوع هوای داخل ساختمان کمک فراوانی می‌کند. براساس تحقیقات صورت گرفته، با استفاده از هر مترمربع شیشه دوجداره، می‌توان سالانه در مصرف ۴۰ متر مکعب گاز صرفه‌جویی کرد.

باعث کم شدن میزان تعریق بخار آب بر سطح شیشه می‌شود

شیشه‌های دوجداره باعث کاهش میزان تعریق بخار آب روی سطح شیشه‌ها می‌شود. دمای سطح داخلی شیشه دوجداره، معمولا تابعی از درجه حرارت فضای داخل محیط می‌باشد. این دما از شرایط جوی فضای خارج مستقل است. به همین دلیل پدیده بخارگرفتگی سطح شیشه‌ در پنجره‌هایی با شیشه دوجداره به وجود نمی‌آید.

از ورود آلودگی صوتی به داخل خانه جلوگیری می‌کند

یکی دیگر از ویژگی‌های شیشه‌های دوجداره، عایق بودن آن‌ها در برابر انتشار آلودگی‌های صوتی است . این روزها، آلودگی صوتی بخش بزرگی از مشکلات زندگی در کلان شهرها می‌باشد. آلودگی صوتی  تاثیرات نامطلوبی دارد و برای رفتارهای اجتماعی و سلامتی روح و روان انسان‌ها مضر است. استفاده از شیشه‌های دوجداره باعث کاهش انتشار آلودگی‌های صوتی در فضای داخلی خانه می‌شود.

نور و اشعه UV را کنترل می‌کند

نور خورشید و اشعه UV برای سلامت انسان مضر است. استفاده از شیشه‌های پوشش‌دار و یا لمینیت، به راحتی می تواند میزان ورود نور خورشید و نحوه آن را کنترل کند. این شیشه‌ها همچنین مانعی برای ورود اشعه UV می‌شوند. این اشعه باعث آسیب دیدن لوازم خانگی و رنگ‌پریدگی آن‌ها می‌شود.

انواع شیشه دوجداره برای نصب روی پنجره های مختلف

انواع شیشه دوجداره

شیشه‌های دو جداره انواع مختلفی دارند. رایج‌ترین انواع آن‌ها شامل، شیشه ساده و شیشه رفلکس است. شیشه ساده و شیشه رفلکس نیز هر کدام انواع مختلفی دارند. در این مقاله قصد داریم تنها از سه نوع شیشه پرکاربرد دوجداره صحبت کنیم.

شیشه رفلکس دوجداره نوعی شیشه است که اگر در روز از محیط بیرون به آن نگاه کنیم، تنها می‌توانیم تصاویر محیط را مانند آینه در آن مشاهده کنیم. اما اگر از داخل خانه به بیرون نگاه کنیم، محیط بیرون کاملا شفاف به چشم می‌آید. این شیشه به دلیل داشتن تنوع رنگ در بازار، طرفداران زیادی دارد.

شیشه ساده دوجداره نوعی شیشه است که هر دو طرف آن شفاف می‌باشد. شیشه ساده معمولا از سمت بیرون و داخل خانه دید کاملی دارد.

شیشه رنگی دوجداره نوعی شیشه است که ساختار آن از دو نوع شیشه تشکیل می‌شود. شیشه‌های رنگی با استفاده از یک شیشه ساده و یک شیشه رنگی تولید می‌شوند، که هر کدام از آن‌ها در یک جهت شیشه دوجداره قرار می‌گیرد.

شیشه دوجداره رنگی

شیشه‌های دوجداره چه کاربردهایی دارند؟

شیشه‌های دوجداره کاربردهای مختلفی دارند و تنها برای انواع درب و پنجره دوجداره UPVC مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از شیشه‌های دوجداره می‌توان به عنوان نمای ساختمان‌های لوکس و مدرن استفاده کرد. حتی نمای پاساژها و ساختمان‌های بزرگ با مساحت زیاد نیز، با شیشه‌های دوجداره بسیار زیبا و جذاب می‌شوند.

کاربرد شیشه دوجداره

شیشه‌های دوجداره همچنین برای استفاده به عنوان ویترین فروشگاه‌ها کاربرد دارد. این شیشه‌ها به دلیل داشتن مقاومت بالا، می‌توانند امنیت ویترین‌های فروشگاهی را تامین کنند. همچنین به دلیل عایق بودن حرارت، مانع آسیب دیدن لوازم داخل ویترین در فصل‌های مختلف می‌شوند و از نفوذ رطوبت ناشی از برف و باران به داخل ویترین جلوگیری می‌کند.

شیشه دوجداره در ساختمان‌ها و ویلاهای لوکس به عنوان سقف شیشه‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای نصب در نورگیرهای ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیشه دوجداره به عنوان سقف و دیوار در اطراف استخرهای فضای باز نیز قابل نصب است. البته برای این کار باید طراحی‌های تخصصی و ویژه‌ای صورت گیرد.

شیشه دوجداره و سه جداره چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت شیشه دوجداره و سه جداره

شیشه‌های دوجداره معمولا با دو پنل شیشه‌ای تولید می‌شود، اما برای ساخت شیشه سه‌جداره از سه پنل شیشه‌ای استفاده می‌شود و به طبع آن، بر تعداد اسپیسرها و مقدار گاز آرگون موجود در فضای بین دو شیشه نیز افزوده می‌شود.

پنجره دارای شیشه سه جداره UPVC گرمای کمتری را از خود عبور می‌دهد و عایق صدا و رطوبت بهتری نسبت به شیشه دوجداره است. در پنجره با شیشه سه جداره، عبور فرکانس‌های صوتی مختلف به ضخامت شیشه‌ها بستگی دارد و برهمین اساس متفاوت است. به همین دلیل برای ساخت شیشه‌های سه جداره بهتر است از دو نوع ضخامت شیشه استفاده شود.

شیشه سه جداره نسبت به شیشه‌های دوجداره قیمت بیشتری دارد، زیرا برای تولید آن از مساحت شیشه بیشتری استفاده شده و مقدار گاز آرگون مورد استفاده و تعداد اسپیسرهای آن نیز بیشتر است.

آیا نصب شیشه دوجداره روی پنجره معمولی مفید است؟

شیشه‌های دوجداره، عایق مناسبی برای جلوگیری از ورود سروصدا به داخل ساختمان و هدر رفتن انرژی می‌باشد. این فرایند در صورتی کامل انجام می‌گیرد که از در اجزای دیگر درب یا پنجره، منفذی برای ورود گردو غبار، جریان هوا و آلودگی صوتی وجود نداشته باشد.

در واقع با نصب این شیشه‌ها روی پنجره‌های قدیمی می‌توان تا حد زیادی از فواید مشابه با پنجره‌های دوجداره بهره برد،‌ اما در صورتی که بخواهید به طور کامل از تاثیرات نصب پنجره دوجداره بهره بگیرید، باید برای تعویض پنجره قدیمی با پنجره دوجداره یو پی وی سی اقدام کنید.

اگر پنجره قدیمی شما از نوع آهنی باشد، وزن و فشار زیادی دارد و بازشوی آن طوری ساخته شده است که با فریم اصلی فاصله داشته باشد. این فاصله باعث عدم عایق‌بندی نسبت به حرارت و سر و صدا خواهد شد. حتی اگر از لاستیک یا چسب‌های یک طرفه برای درزگیری این قسمت‌ها استفاده کنیم، باز هم به دلیل فشار زیادی که لنگه بازشو در هنگام بسته شدن ایجاد می کند، پس از مدتی کارایی لاستیک یا چسب فشرده شده از دست می‌رود.

با این شرایط، شاید به نظر برسد که نصب شیشه‌های دوجداره روی پنجره‌های معمولی مناسب نباشد. البته کارشناسان توصیه می‌کنند، در صورتی که شرایط برای‌تان فرآهم است، پنجره قدیمی را با پنجره دوجداره جدید تعویض کنید. اما اگر شرایط این کار برای‌تان فرآهم نیست، نصب شیشه‌های دوجداره روی پنجره‌های قدیمی شما نیز تا حدود زیادی باعث عایق‌بندی بیشتر و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آلودگی‌های صوتی می‌شود.

قیمت شیشه دوجداره چقدر است؟

قیمت شیشه‌های دوجداره و چند جداره، بسیار بستگی به نوع آن‌ها دارد. این شیشه‌ها بسته به انواع‌شان و متراژی که قرار است در آنجا نصب شوند، قیمت‌گذاری می‌شوند. برای نصب شیشه دوجداره و انتخاب آن‌ها بهتر است ابتدا از یک کارشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

برای انتخاب نوع و مدل شیشه پنجره دوجداره و نحوه نصب آن، می‌توانید از مشاوره و راهنمایی متخصصان شرکت تولید و فروش درب و پنجره‌های دوجداره آپند بهره گیرید. و از طریق تلفن‌های اعلام شده بر روی سایت با ما در تماس باشید. شرکت آپند، تولیدکننده درب و پنجره دوجداره، به عنوان نماینده رسمی  شرکت ALUWOOD ترکیه و سایر تولیدکنندگان معتبر و بین‌المللی، می‌تواند در انتخاب بهترین، به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین نوع شیشه‌های دوجداره برای درب و پنجره‌ها شما را یاری کند.