در مقاله نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با سایر نماهای ساختمانی دارد؟ درباره نمای شیشه‌ای کرتین وال برای ساختمان‌ها توضیح دادیم و گفتیم، که یکی از پرکاربردترین انواع نماهای شیشه‌ای، نمای کرتین وال است. 

همچنین درباره مفهوم نامی که به این نما اختصاص داده شده است، صحبت کردیم و گفتیم، که نمای کرتین وال در برگردان فارس به معنای «دیوار پرده‌ای» است و اگر بخواهیم از نظر لغت شناسی به آن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که از دو جزء «دیوار» به منظور نوعی پوشش و جداکننده و «پرده» به عنوان بخشی که سبکی و شفافیت دارد و دو قسمت را از یکدیگر جدا می‌کند، تشکیل شده است.

در واقع نمای کرتین وال شیشه‌ای در ساختمان‌ها سیستم پوشش دهنده‌ای برای بیرون ساختمان است. این نما پوششی غیر ساختاری دارد، که خودش به صورت جداگانه یک سازه به شمار می‌رود. نمای کرتین وال شیشه‌ای، هیچ بار مرده‌ای را از ساختمان به دوش نمی‌کشد و تنها نیرویی که بر آن وارد می شود، وزن خودش و نیروی باد یا باراش‌های مختلف است. این نیرو نیز با احتساب موقعیت اقلیمی و با توجه به ارتفاع ساختمان بر آن وارد خواهد شد.

اگر هنوز مقاله نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با سایر نماهای ساختمانی دارد؟ را مطالعه نکردید، پیشنهاد می‌کنیم، برای آشنایی بهتر با مفهوم کرتین وال، ابتدا آن را مطالعه کنید و سپس به سراغ این مقاله بیایید. در این مقاله، قصد داریم درباره تمام جزییات مربوط به نمای ساختمانی کرتین وال از جمله انواع آن، روش‌های نصب و اجرا و مزیت‌هایش صحبت کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

انواع کرتین وال چگونه است؟

عموما کرتین وال از دو متریال اصلی تشکیل می‌شود. این دو متریال شامل سازه اصلی نگهدارنده و مصالح پرکننده است. امروزه در این نوع نما از پروفیل‌های آلومینیومی اکسترود شده استفاده می‌شود و عموما شیشه‌ها به عنوان مصالح پرکننده فضای بین فریم‌های آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

البته برای مصالح پرکننده فضای بین فریم‌های آلومینیومی می‌توان از سایر مصالحی مانند ورق کامپوزیت، فایبر سمنت برد، چوب، پلی کربنات و سایر مواردی از این قبیل نیز استفاده کرد.

برای دسته‌بندی نماهای کرتین وال، می‌توان آن‌ها را به دو دسته عمده فیس کپ (Face cap) و فول فریم لس (Full Frameless) تقسیم کرد. مهم‌ترین وجه تمایز بین این دو دسته از سیستم نمای کرتین وال، استفاده از درپوش‌های خاص در نوع فیس کپ (Face cap) و وجود نداشتن این درپوش‌های در نوع فول فریم لس (Full Frameless) است.

البته باید دقت داشته باشید، که روش اجرای کرتین وال برای هر کدام از این دو دسته، متفاوت است. در ادامه به توضیح بیشتر درباره این دو نوع نمای کرتین وال می‌پردازیم.

سیستم درپوش‌دار فیس کپ (Face cap)

در اجرای نمای شیشه‌ای کرتین وال که خطوط آن ها به صورت نمایان طراحی شده از سیستم درپوش دار یا فیس کپ (Face cap) استفاده می شود. در سیستم فیس کپ (Face cap) قاب آلومینیومی، دور تا دور شیشه وجود ندارد و شیشه مستقیما بر روی استراکچر آلومینیومی کرتین وال، یعنی لامل قرار می‌گیرد. 

علاوه بر این، یک پروفیل نگهدارنده یا زهوار که بر روی پایه لامل پیچ می‌شود، شیشه را نگه می‌دارد و مانع واژگونی آن می‌شود. پس از این کار، باید نما را کاملا آب‌بندی و هوابندی کنند.

لاستیک‌های EPDM استفاده شده در این سیستم، شیشه‌ها را در مناطق اتصال کاملا هوابندی و آب‌بندی می‌کند. بر روی این نگهدارنده هم درپوش‌های متنوعی با عرض پنج سانتی متر و طول‌ها و فرم‌های متفاوت نصب می‌شود.

سیستم فیس کپ (Face cap) خود به دو بخش نیمه درپوش‌دار افقی یا عمودی و درپوش‌دار کامل افقی و عمودی تقسیم می‌شود. در سیستم‌های نیمه درپوش‌دار، برای اجرای نمای کرتین وال تنها یکی از خطوط عمودی یا افقی با درپوش آلومینیومی پوشانده می‌شود و در جهت باقی‌مانده، پوشش توسط لاستیک‌های درزگیری آب‌بندی و هوابندی می‌شود.

سیستم بدون درپوش فول فریم لس (Full Frameless)

سیستم فول فریم لس (Full Frameless) دارای فریمی است، که از پشت شیشه را قاب کرده و به واسطه لقمه‌های آلومینیومی مخصوص و متحرک روی لامل نگه داشته می‌شود. به این ترتیب، از خارجِ ساختمان تنها ژوین‌هایی مابین شیشه‌ها دیده خواهد شد. 

این درزها بین یک تا دو سانتی‌متر عرض دارند. آن طور که به نظر می‌رسد، یکی از پرکاربردترین نماهای ساختمان، نماهای فول فریم لس (Full Frameless) است، که دارای زیبایی و آب بندی مناسب هستند و نصب و جاگذاری مناسب آن‌ها آسان بوده و به صورت یکجا قابل ارائه است.

البته فراموش نکنید، که نماهای شیشه‌ای نظیر نمای شیشه‌ای فریم لس با کرتین وال فریم لس تفاوت دارد. در نمای شیشه‌ای فریم لس غیر کرتین وال، به جای پروفیل آلومینیومی از پروفیل آهنی نظیر قوطی استفاده می‌شود.

در روش نمای کرتین وال شیشه‌ای فول فریم لس (Full Frameless) اگر به سطح شیشه بنگریم، شاهد سطحی یک دست خواهیم بود، اما فریم‌های شیشه‌ای به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد شد. 

از مزایای این نوع کرتین وال شیشه‌ای می‌توان به آسان بودن نگهداری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالا به دلیل عدم استفاده از سیستم یونیتایز اشاره کرد. بهتر است بدانید، که کرتین وال‌های فریم لس، دو روش متفاوت برای نصب دارند، که در ادامه توضیح می‌دهیم:

روش اول برای نصب کرتین وال فول فریم لس (Full Frameless)

U-Channel در انواع سیستم‌های نمای کرتین وال شیشه‌ای، عموما به عنوان یکی از سیستم‌های سبک و مقرون به صرفه شناخته شده است و به لحاظ فنی، اجرای آن در ساختمان‌های با ارتفاع بالا توصیه نمی‌شود. البته با توجه به نوع اتصال شیشه و میزان تحمل بار در این سیستم، ابعاد ماژول‌ها باید به صورت محدود و تا حد امکان با ارتفاع کم در نظر گرفته شود.

در این روش اسپیسرهای شیشه به شکل U در آمده تا مانند پازل روی وادارهای آلومینیومی برقرار شده بر روی لامل‌ها، توسط لقمه‌های مخصوص فلزی فیکس شوند. همچنین فواصل خالی بین شیشه‌ها توسط چسب‌های مخصوص سیلیکونی پوشانده می‌شود. 

این سیستم به دلیل نداشتنِ کاسِت از سایر روش‌های دیگر مقرون به صرفه‌تر است. البته اطلاعات درباره زیرسازی و جزییات لازم برای انجام کار، مبحثی کاملا فنی است و در این مقاله قابل ارائه نیست.

این سیستم از کرتین وال، عموما به عنوان یکی از سیستم‌های سبک و مقرون به صرف شناخته می‌شود و اجرای آن در ساختمان‌های با ارتفاع بالا از نظر فنی توصیه نمی‌شود. همچنین با توجه به نوع اتصال شیشه‌ها و میزان تحمل بار در این سیستم، ابعاد ماژول‌ها باید به صورت محدود و تا حد امکان با ارتفاع کم در نظر گرفته شود.

روش دوم برای نصب کرتین وال فول فریم لس (Full Frameless)

در روش دوم نصب کرتین وال‌های فول فریم لس (Full Frameless) ، شیشه درون کاسِت‌ها فیکس می‌شود و سپس کاست‌ها با پیچ یا پرچ به ترنسم و مولیون فیکس می‌شوند. پس از این مرحله، به منظور عایق شدنِ آن‌ها از لاستیک‌های EPDM و چسب‌های مخصوص سیلیکونی استفاده می‌شود. 

اکنون شیشه‌ها سرهم شده‌اند و برای نصب بر روی سازه اصلی ساختمان آماده هستند. این سیستم در انواع نماهای فریم لس کرتین وال به عنوان یکی از روش‌های با استحکام بالا و مورد اطمینان شناخته شده است. با توجه این که در این سیستم شیشه‌ها در کارخانه تولید شیشه بر روی فریم‌های آلومینیومی آماده و متصل می‌شود و سپس به صورت پنل‌های آماده در محل پروژه بر روی مدول‌های تشکیل شده توسط لامل‌های افقی و عمودی نصب می‌شود، بنابراین نصب با این روش از نظر زمانی بسیار سریع‌تر از روش اول است.

باید به خاطر داشته باشید، که در طراحی‌های صورت گرفته توسط برخی از شرکت‌های تولید کننده پروفیل‌های آلومینیومی، امکان تبدیلِ هر یک از ماژول‌ها به بازشوی مخفی، تنها با اضافه کردن یراق آلات مناسب امکان پذیر است و نیازی به تولید مجدد این بازشوها نخواهد بود.

روش‌های کلی نصب و اجرای کرتین وال در نمای ساختمان

در قسمت قبل، از انواع کرتین وال‌ها و روش‌های نصب جزء به جزء آن‌ها صحبت کردیم، در این قسمت، درباره روش ساخت و نصب کلی و عمومی نمای کرتین وال به دو روش استیک (Stick) و یونیتایزد (Unitized) توضیح می‌دهیم.

ساخت و نصب کرتین وال با روش استیک (Stick)

 در این روش مراحل نصب و ساخت نمای کرتین وال کلا در محل پروژه صورت می‌گیرد و پس از محاسبات فنی و سازه‌ای و حمل پروفیل‌های آلومینیومی به محل پروژه، یا همان لامل‌ها، سازه اصلی نصب و ایجاد می‌شود. 

همچنین شبکه استکراچر ساز‌ ای شیشه لامل‌های افقی و عمودی ایجاد و سایز قاب‌ها برای سفارش شیشه گرفته می‌شود. در این روش غیر از مرحله اکسترود آلومینیوم یا همان تولید پروفیل آلومینیومی، تمامی مراحل مانند برش لامل‌ها در محل پروژه انجام می‌گیرد. 

ساخت و نصب کرتین وال با این روش جهت ساختمان‌های معمولی اداری و تجاری، یا با طرح‌های خاص متداول است و به تناسب همین موضوع هزینه کمتری را نیز در بر خواهد داشت.

ساخت و نصب کرتین وال با روش یونیتایزد (Unitized)

ساخت و نصب نمای کرتین وال با روش یونیتایزد به معنای نصب یکپارچه نما اما با قطعات جداگانه است. در این روش کلیه قطعات و قاب‌های نمای کرتین وال در محل کارخانه ساخته و حتی شیشه نیز درون قاب‌ها نصب می‌شوند و سپس به محل پروژه حمل و به صورت کشویی در محل‌های در مورد نظر نصب می‌شوند. 

از نظر هزینه، این روش گران‌تر از روش قبل است، اما مزایای فراوانی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به سرعت بالاتر در نصب و امنیت و استحکام بیشتر سازه به خصوص برای برج‌های بلند اشاره کرد.

چرا چسب در نمای کرتین وال اهمیت دارد؟

چسب سیلیکون در نمای کرتین وال و چگونگی استفاده از انواع چسب‌ها برای نصب این نوع نمای شیشه‌ای، موضوع بسیار مهمی است. لازم به ذکر است، در این بحث منظور از سیلیکون مهندسی، سیلیکون دو جزئی است، که در عملیات دوجداره سازی شیشه دوجداره توسط پمپ‌های میکسر با نسبت مشخص ترکیب می‌شود. سپس به وسیله نازل مخصوص و میزگردان به عنوان چسب لایه دوم دوجداره ساز در حاشیه شیشه تزریق می‌گردد. 

این تزریق چسب، تزریقی است، که در آن دو جزء محصول با نسبتی صحیح و دقیق با هم فیکس شده باشند و باید توسط افراد ماهر، میان درزهای ناشی از وجود جداکننده تزریق بشود. در واقع برای کار با چسب، در نمای کرتین وال، باید بین چسب‌های کارتریجی موجود در بازار و سیلیکون‌های با کیفیت تمایزی جدی قائل شویم.

مزیت اصلی سیلیکون خاصیت ارتجاعی و چسبندگی آن است. این ماده در عین حال می‌تواند در برابر اشعه تابش فرابنفش مقاومت خوبی داشته باشد. البته پیمانکاران و کارفرماها باید دقت داشته باشند، که از سیلیکون‌های کارتریجی موجود در بازار استفاده نکنند، زیرا این سیلیکون‌ها به هیچ عنوان برای کارهای دقیق طراحی و تولید نشده‌اند.

البته شاید با خود فکر کنید، که وقتی از چسب‌های کارتریجی در مصارفی مانند نصب و بازسازی سرامیک و کاشی حمام یا دستشویی استفاده می‌شود، چرا نتواند در کار حساسی همچون دوجداره‌سازی شیشه‌ها نیز با همان کیفیت به کار برود؟ 

در واقع باید دقت کرد، که تولید کنندگان این گونه چسب‌ها، بر روی کارتن بسته‌بندی محصولات‌شان به مطلبی در خصوص دوجداره‌سازی شیشه اشاره نکرده‌اند و کاربردهای اصلی چسب‌های سیلیکونی خود را در مصارف غیر حساس‌تری عنوان کرده‌اند.

اما یک چسب سیلیکون خوب باید چه برتری‌هایی نسبت به چسب‌های کارتریجی داشته باشد و نشانه‌های عالی‌ترین چسب سیلیکونی برای استفاده در نصب نمای کرتین وال چیست؟ مهم‌ترین ویژگی چسب سیلیکونی مطمئن آن است، که چسبندگی قابل قبولی برای شیشه و فلز داشته باشد.

چسب سیلیکونی خوب باید مقاومت کششی خوبی داشته باشد و از گذردهی گازهای تزریق شده‌ای مانند آرگون در بین شیشه‌ها جلوگیری کند. همچنین باید دارای مقاومت بالایی در برابر تابش پرتوهای فرابنفش باشد و در برابر تغییرات دمایی از خود مقاومت نشان دهد.

فراموش نکنید، که چسب‌های سیلیکون مهندسی، پایه اسیدی ندارند، در صورتی که چسب‌های کارتریجی بوی تندی دارند و این بو، به دلیل اسیدی بودن پایه آن‌ها است. در نهایت، طول عمر بهترین چسب‌های سیلیکونی بالا است و ویژگی‌های خوب خود را در زمان طولانی حفظ می‌کند.

 مزیت نصب نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال شیشه‌ای، مزایای فراوانی برای ساختمان دارد. این نما علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان، از هدر رفتن گرما در داخل نیز جلوگیری می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این نما، می‌توان به عایق بودن حرارتی آن، امنیت فراوان آن و آکوستیک بودن آن اشاره کرد.

همچنین کیفیت ساخت و سرعت نصب و اجرای این نما نسبت به سایر نماها، بالا است. با استفاده از نمای کرتین وال، می‌توان طرح‌های زیبا و متنوعی ارائه کرد و همین موضوع باعث استقبال بسیاری از معماران و سازندگان شده است.

نمای کرتین وال از ترکیب پروفیل‌های آلومینیومی و اتصالات نصب به همراه عایق‌بندی آب و هوا و یک متریال پوششی تشکیل شده است. این نمای شیشه‌ای در انواع گوناگونی تولید می‌شود هیچ بار مرده‌ای از ساختمان را به دوش نمی‌کشد.

در واقع می توان گفت، کرتین وال از زیباترین نماهای مدرنی است، که با توجه به اینکه شیشه و آلومینیوم در آن استفاده شده، دارای شرایط و ویژگی‌های مطابق با مدرنیته و خاصی است. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، در نمای کرتین وال از شیشه استفاده می‌شود، اما گاهی هم استفاده از پنل‌های فلزی یا سنگ‌های طبیعی به جای شیشه امکان‌پذیر است و همین موضوع، به عنوان یکی از مزایای  مهم کرتین وال شناخته می‌شود.  

از دیگر مزایای کرتین وال شیشه‌ای می‌توان به نقش موثر آن در کاهش مصرف انرژی، سبکی ساختار آن و تاثیرش بر کاهش وزن مرده ساختمان، فرآهم کردن امکان استفاده بیشتر از شفافیت نور روز، داشتن امکان ترکیب آسان با سایر پوشش‌های نما و داشتن هزینه نگهداری و مراقبتِ بسیار کم اشاره کرد.

این نما همچنین دارای توانایی مقاومت در برابر لرزش‌های حاصل از باد‌های شدید یا زمین لرزه‌های مخرب است و ساختمان را از دستبرد و سرقت محافظت می‌کند. از دیگر مزایای نمای کرتین وال در قسمت بیرونی سازه، می‌توان به امکان زیبا سازی نما با انتخاب شیشه‌های رنگی مختلف و جذاب کردن هرچه بیشتر نما اشاره کرد.

نمای کرتین وال همچنین با توجه به رفلکس بودن ذاتی شیشه‌های ساده و رفلکس کامل بودن شیشه‌های رفلکس در طول روز، باعث محدود شدن دیدِ داخل ساختمان از قسمت بیرونی می‌شود. 

از مزایای نصب نمای کرتین وال برای قسمت داخلی ساختمان، می‌توان به ایجاد یک محیط ایده آل و زیبا، ایجاد فضایی آرام و دلنشین متناسب با نوع انتخاب شیشه و امکان محاسبه کردن مصرف انرژی با توجه نوع شیشه اشاره کرد.

قیمت نمای کرتین وال چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت هر متر مربع نمای کرتین وال با توجه به نوع آن، روش اجرا و طراحی و نصب آن متفاوت است و به منظور استعلام قیمت این نوع نما، کلیه موارد عنوان شده در نقشه‌ها مد نظر قرار می‌گیرد. 

قیمت اجرای نمای کرتین وال بسته به نوع متریال وطرح آن متفاوت است. به هر اندازه که در طراحی نمای کرتین وال، تقسیم بندی‌ها در ابعادی بزرگ‌تر در نظر گرفته شده شود، حتی با وجود آن که مقدار پروفیل مصرفی کاهش پیدا کند، احتمال افزایش قیمت نما نیز بیشتر خواهد شد. 

این موضوع به این دلیل است، که در ابعاد بزرگ‌تر، بعضا لازم است از پروفیل‌های لامل قوی‌تر و سنگین‌تری جهت مقاوم سازی نمای کرتین وال در برابر مسائل جوی از قبیل باد و طوفان استفاده شود. لازم به ذکر است که در طبقات و ارتفاعات بالاتر نیز استفاده از لامل‌های قوی‌تر با ضخامت بالاتر، جزئی از ملزومات اجرای نماهای کرتین وال به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه نمای کرتین وال یکی از نماهای مدرن و تلفیقی است و در آن از پروفیل آلومینیومی به عنوان استراکچر و شیشه یا ورق به عنوان متریال پوشش دهنده استفاده می‌شود، بدیهی است که نوع و اندازه هریک از این ترکیبات می‌تواند در قیمت تمام شده نمای کرتین وال تعیین کننده باشد.

علاوه بر این‌ها، وجود بازشو به صورت لولایی یا مخفی در نمای شیشه‌ای کرتین وال، طبعا باعث افزایش قیمت این نوع زیبا و کاربردی نما می‌شود. همچنین نوع و ساختار شیشه انتخابی در نمای کرتین وال برای تعیین قیمت بسیار مؤثر خواهد بود. 

در نماهای شیشه‌ای کرتین وال از نوع فریم لس، توصیه و تأکید به استفاده از شیشه‌های لمینیت و دوجداره سکویت با استفاده از چسب سلیکون است، که این خود یکی از دلایل افزایش قیمت این نوع از نمای کرتین وال به شمار می‌رود.

به علاوه، چسب سلیکون بر خلاف پلی سولفاید که معمولا برای دوجداره سازی شیشه‌ها استفاده می‌شود، در برابر نور و حرارت آفتاب مقاوم است و به مرور زمان تجزیه نمی‌شود و از بین نمی‌رود، بنابراین قیمت آن نیز به مراتب بالاتر از پلی سولفاید است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نماهای کرتین وال و لامل‌های آلومینیومی، می‌توانید با شرکت آپند در تماس باشید. آپند، ارائه دهنده انواع درب، پنجره و سایر محصولات آلومینیومی آلومینیومی است و محصولات خود را با تعهد به کیفیت، دوام، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش ارائه می‌کند. 

شرکت آپند، جهت جلب رضایت شما عزیزان تمامی مواد اولیه را از به نام‌ترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تهیه می‌کند. آپند با تولید فریم‌های زیبا و باکیفیت، به عنوان یک شرکت پیشرو در ایران شناخته می‌شود. 

آپند به عنوان نمایندگی رسمی پروفیل آلومینیومی بندینی، فعالیت می‌کند. بنابراین برای بررسی زیباترین و جدیدترین مدل‌های درب و پنجره آلومینیومی بندینی نیز می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. کارشناسان آپند از هرگونه کمک و مشاوره به شما خوشنود خواهند شد. پس با ما تماس بگیرید.