اگر زندگی در یک خانه‌ی کم ‌نور را تجربه کرده باشید حتما از اهمیت نورگیری فضا باخبر هستید. یک خانه با پنجره‌های نامناسب چشم‌انداز، تهویه، زیبایی فضا، و ورود نور را مختل می‌کند. حتی از نظر روانی، محیط تاریک به تدریج می‌تواند باعث بی‌حالی و افسردگی شما شود.

پس توصیه می‌کنیم نقش پنجره‌ها در محل کار و زندگیتان را جدی بگیرید. و حداقل برای انتخاب آن به اندازه مبلمان و لوسترتان وسواس به خرج دهید. ما در آپند معتقدیم که آگاهی قبل از هر انتخاب، بهترین نتیجه را به همراه دارد. به همین دلیل برای معرفی انواع پنجره مقاله کامل امروز را برایتان آماده کرده‌ایم. برای معرفی خصوصیات، مزایا و معایب انواع پنجره با ما همراه باشید.

انواع پنجره کدامند؟

برای جواب این سوال پاسخ‌های متفاوتی می‌توانم به شما ارائه کنم. بگذارید بهتر بگویم، پنجره فقط یک تکه نیست. برای تولید آن‌چیزی که شما می‌بینید، قطعات مختلف پروفیل(فریم)، شیشه، درز، یراق‌آلات و … روی هم سوار می‌شوند تا پنجره‌ی نهایی به شما تحویل داده شود. پس بهتر است انواع پنجره را به تفکیک قطعات دسته بندی کنیم:

  • فریم پنجره: وقتی مردم از انواع پنجره صحبت می‌کنند منظورشان بیشتر جنس همین قاب است. فریم‌ها در انواع چوبی، آهنی، آلومینیومی، آلوود، pvc و upvc موجود هستند.
  • شیشه پنجره: قسمت شیشه وظیفه عبور نور را دارد و در انواع تک‌جداره، دوجداره و هوشمند و… تولید می‌شود. که امروزه شیشه دوجداره رایج‌ترین آن‌ها است.
  • یراق آلات: وجود یراق‌آلات بیش‌تر به نحوه باز و بسته شدن پنجره برمی‌گردد. طبق مدل‌های کشویی، دوطرفه، کلنگی، محوری و… یراق آلات متفاوت به کار برده می‌شود.

اجزای اصلی پنجره 3 مورد بالا هستند که در ادامه راجع به هر کدام از آن‌ها توضیح می‌دهیم. البته بخش‌های جزئی دیگری مانند لاستیک درزگیر هم در پنجره به کار گرفته می‌شود اما تاثیر خاصی در مدل و انواع پنجره ایجاد نمی‌کنند.

کدام نوع پروفیل پنجره برای من مناسب است؟

شاید در نگاه اول مهم‌ترین بخش پنجره همین قاب و پروفیل آن باشد. در اینجا انواع پروفیل را به همراه مزایا و معایبشان شرح می‌دهیم تا با توجه به شرایط ساختمانتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

پنجره‌ی چوبی

پنجره‌ی چوبی قدیمی‌ترین نوع پنجره است. احتمالا شما هم در خانه‌های قدیمی یا فیلم و کارتون‌ها نمونه‌های آن را دیده باشید. در گذشته به دلیل دسترسی فراوان چوب، در اکثر خانه‌ها از همین مصالح برای قاب پنجره استفاده می‌شد.

البته این به معنی منسوخ شدن پروفیل چوبی در ساختمان‌های امروزی نیست. این مدل پنجره حتی در ساختمان‌های مدرن هم کار شده و جلوه و اصالت خاصی به فضا بخشیده است. رنگ گرم و نوع بافت چوب، زیبایی خاصی دارد که می‌تواند با  توجه به سبک دکوراسیون شما مورد استفاده قرار بگیرد. فارغ از بحث زیبایی بهتر است خصوصیات پنجره‌ی چوبی را هم در دو دسته‌ی مزایا و معایب بررسی کنیم.

مزایا:

  • همان‌طور که می‌دانید چوب نارسانا است. این خاصیت کمک می‌کند تا اتلاف حرارت صورت نگیرد و به دلیل عایق حرارتی بودن، در مصرف انرژی صرفه جویی شود.
  • چوب خاصیت رنگ‌پذیری دارد و امکان تولید در رنگ دلخواه شما وجود دارد.
  • قابلیت ساخت با شیشه دو جداره وجود دارد.
  • عایق صوتی است و مقاومت خوبی در برابر نور خورشید دارد.

معایب:

  • چوب در برابر حریق و آتش‌سوزی بسیار خطرناک است.
  • امکان نفوذ حشرات، موریانه و پوسیدگی وجود دارد. البته این خاصیت عمومی چوب است و امکان دارد در انواع باکیفیت آن با زدن یک لایه محافظ این خطر به حداقل برسد.
  • قابلیت نفوذ آب دارد و به دلیل تغییر حالت، استفاده از پنجره چوبی در نقاط مرطوب توصیه نمی‌شود.
  • مقاومت آن در برابر ضربه پایین است.

بیشتر بدانیم : نمای کامپوریت آلومینیومی ساختمان چیست؟

پنجره آهنی

امروزه استفاده از پنجره‌ی آهنی منسوخ شده است. اگر بخواهیم ساده بگوییم مزایای آن به معایبش نمی‌ارزد و پروفیل‌های بسیار کارآمدتری در بازار موجودند. برای اطمینان برویم نگاهی به خصوصیات پروفیل آهنی بیندازیم.

مزایا:

  • در مقابل ضربه محکم هستند و تغییر شکل نمی‌دهند.
  • قابلیت رنگ‌پذیری دارند.

معایب:

  • پنجره‌ی آهنی وزن بالایی دارد. این ویژگی در وهله اول حمل و نصب پنجره را دشوار می‌کند. و از طرفی با بالا بردن وزن کلی ساختمان، باعث عملکرد نامناسب در برابر زلزله می‌شود.
  • آهن عایق گرما نیست و باعث اتلاف انرژی در ساختمان می‌شود.
  • در مجاورت رطوبت و بارندگی به تدریج دچار زنگ زدگی می‌شود.
  • معمولا انطباق درستی با درزگیری ندارد. و درزگیری نامناسب باعث نفوذ آب به خانه در حین بارندگی می‌شود.
  • حتی در صورت استفاده از شیشه دو جداره، قسمت آهنی پنجره صدا و حرارت را عبور می‌دهد و عملا استفاده از شیشه مناسب هم کمکی به کارآیی پروفیل آهنی نمی‌کند.

پنجره آلومینیومی

پروفیل‌های آلومینیومی حد فاصل پنجره‌های قدیمی چوبی و upvc امروزی هستند. این مدل از انواع پنجره در زمان خودش استفاده وسیعی داشت. بعدها برای رفع معایب، پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک وارد بازار شدند. برویم درباره‌ی هر کدام از این دو نوع قاب آلومینیومی بخوانیم.

  • پنجره آلومینیومی ساده: اولین ویژگی قابل توجه پروفیل آلومینیومی وزن پایین آن است. این خصوصیت به فرآیند حمل و نصب کمک زیادی می‌کند. نکته دیگر مقاومت و دوام بالای پنجره آلومینیومی در برابر شرایط جوی، رطوبت و باران است. به علاوه در صورت نیاز به دید و چشم انداز بیشتر در فضا، پروفیل آلومینیومی قابلیت ساخت فریم‌های کم‌حجم و نازک‌تری را می‌دهد.

با وجود این مزایا فکر نکنید پنجره آلومینیومی هیچ عیبی ندارد! ویژگی منفی این نوع پروفیل هدر دادن انرژی است. اگر در فصل زمستان به پروفیل پنجره‌تان دست بزنید احتمالا از دمای بسیار پایین آن تعجب خواهید کرد!

اما مزایای پنجره آلومینیومی بسیار زیاد بود یعنی به خاطر یک ایراد باید استفاده را کنار گذاشت؟ نه خیالتان راحت! برای رفع این مشکل ترمال بریک‌ها وارد بازار شدند.

  • پنجره آلومینیومی ترمال بریک:

در پنجره ترمال بریک تیغه‌های پلی‌آمید به هم متصل می‌شوند و در واقع یک حالت دوجداره را در پروفیل ایجاد می‌کنند.

در نتیجه‌ی این تغییر ، پنجره‌ی شما عایق حرارت و صوت می‌شود. به علاوه در استحکام و طول عمر پنجره نیز تاثیر به سزایی ایجاد می‌شود. اما نکته قابل توجه این است که قیمت نوع ترمال بریک از آلومینیوم ساده بالاتر است. البته درصدی از افزایش قیمت به یک عمر آسودگی می‌ارزد این‌طور نیست؟

انواع پنجره‌ کامپوزیتی

وقتش رسیده از نسل جدید پنجره‌ها پرده‌برداری کنیم! با پیشرفت تکنولوژی فرآیندهای شیمیایی وارد صنعت در و پنجره شدند. نتیجه تولید انواع پنجره‌ کامپوزیتی شد که به صورت pvc و upvc ها استفاده می‌شوند.

کامپوزیت به معنی ترکیب است. در ساخت این مواد، از دو یا چند متریال ترکیبی استفاده می‌شود. به نحوی که با یکدیگر واکنش نداده و ساختار خود را حفظ کنند. این پروفیل از نظر بهبود عملکرد و به حداقل رساندن معایب پروفیل‌های قبلی کاملا مناسب است. به علاوه استفاده از این نوع تکنولوژی باعث حفظ منابع طبیعی و عدم استفاده بی رویه از آن‌ می‌شود.

پنجره pvc و upvc

این نوع پنجره‌ها استفاده گسترده‌ای در صنعت ساختمان دارند. پروفیل‌های pvc و upvc مواد قابل بازیافتی هستند که برای طبیعت آسیب خاصی ایجاد نمی‌کنند. در حالت کلی upvc متریال بهبود یافته‌ی نوع pvc است. چرا که خاصیت انعطاف‌پذیر pvc را ندارد و همچنین عایق بهتری در برابر صدا و حرارت است.

در واقع هر دوی این متریال به عنوان یک پلاستیک قوی و سبک در صنعت به کار گرفته می‌شوند، در pvc با افزودن روان‌کننده یک انعطاف خاصی ایجاد می‌شود که آن را برای لوله‌کشی (فاضلاب، آبیاری و …) بسیار کاربردی می‌کند. اما در upvc هیچ روان‌کننده‌ای اضافه نمی‌شود تا این متریال در نقش چوب و فلز بتواند بهترین پروفیل پنجره را ایجاد کند. در ادامه با مزایای فوق‌العاده این پروفیل‌های کامپوزیتی آشنا می‌شویم.

مزایا

  • بهترین نوع عایق شناخته می‌شود و سرما و گرما را کاملا حفظ می‌کند.
  • سبکی آن نصب آسانی به همراه دارد و وزن ساختمان را بالا نمی‌برد.
  • غیرقابل اشتعال است و در برابر حریق و آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارد.
  • قابلیت تولید در طرح‌ها و رنگ‌های دلخواه شما را دارد.
  • در برابر حرارت انبساط و انقباض ندارد و این باعث باز و بسته شدن آسان می‌شود.
  • در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و اشعه خورشید مقاوم است.
  • عمر بسیار بالایی دارد و نیازی به صرف هزینه سرویس و تعمیر ندارید.
  • مانع ورود آلودگی و گرد و غبار به داخل ساختمان می‌شود.
  • قدرت مکانیکی و استحکام بالایی دارد.
  • جذب آب ندارند و برای استفاده در مناطق مرطوب کاملا مناسب است.
  • هنگام طوفان و وزش باد سروصدا ایجاد نمی‌کند.
  • قابل شستشو می‌باشد.

معایب

پنجره‌های کامپوزیتی به هدف رفع مشکلات سایر پروفیل‌ها تولید شدند. به همین خاطر معایب قابل ذکر چندانی ندارند. و کاملا از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند.

پنجره آلوود

یکی دیگر از انواع پنجره‌ های ترکیبی آلوودها هستند. همان‌طور که از اسم این متریال پیداست (آلومینیوم+وود)، مواد استفاده شده در این پروفیل چوب و آلومینیم هستند. در واقع این دو متریال مانند مکمل عمل می‌کنند، یعنی معایب یکی توسط دیگری برطرف می‌شود و در مجموع مزایا بالا می‌رود.

ترکیب این دو متریال به گونه‌ای است که لایه خارجی توسط آلومینیوم پوشانده می‌شود تا در ارتباط مستقیم با شرایط جوی برف و باران و نور و … مقامت بالایی داشته باشد. و لایه درونی از چوب است که تمام ویژگی‌های عایق حرارت بودن و زیبایی طبیعی را شامل می‌شود.

مزایا

  • عایق مناسب در برابر حرارت به کمک لایه چوب.
  • مقاومت در برابر رطوبت، نور و حشرات
  • زیبایی و جلوه طبیعی
  • مقاومت در برابر ضربه
  • عایق صوتی

معایب

درست همانند پروفیل‌های کامپوزیتی، در پنجره آلوود نیز معایب به کمک ترکیب چند متریال حل شده است.

پنجره آلوود را چطور می‌توان تهیه کرد؟

با توجه به قدمت کمتر این تکنولوژی، ممکن است تهیه نوع باکیفیت آن دشوار به نظر برسد. شرکت آلوود ترکیه از بزرگترین تولید کننده‌های این فریم می‌باشد. که ما در آپند موفق به کسب نمایندگی آلوود ترکیه و ارائه بهترین نوع از این فریم‌ها در کشور شده‌ایم.

انواع شیشه‌های پنجره

برای کامل کردن اطلاعات در زمینه انتخاب بهترین پنجره، خوب است مروری بر انواع شیشه‌ها نیز داشته باشیم. همان‌طور که اشاره کردیم شیشه در انواع تک جداره، دو جداره و هوشمند موجود است:

شیشه ساده (تک جداره): این شیشه اولین و ساده‌ترین نوع برای استفاده در پنجره است. ضخامت آن متنوع است و معمولا از 2 تا 20 میلیمتر تولید می‌شود. شیشه‌های تخت در انواع مشجر، رفلکس و … نیز موجودند.

از مدل‌های مشجر و طرح‌دار معمولا برای محدود کردن دید در نواحی خصوصی خانه استفاده می‌شود. مدل رفلکس و انعکاسی هم به کمک اضافه کردن یک ماده پوششی روی شیشه تخت ساخته می‌شود. این شیشه در روز نور خارجی را بازتاب داده و باعث کاهش نفوذ نور خورشید می‌شود و در شب به صورت برعکس همین حالت عمل می‌کند.

شیشه دوجداره: بهترین انواع شیشه برای استفاده در ساختمان مدل‌های دو و حتی چند جداره هستند. مهم‌ترین برتری دوجداره‌ها نسبت به مدل‌های معمولی، مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و آلودگی صوتی است.

خانه فضای سکونت و آرامش ما است، و قطعا قابلیت عایق صوتی ویژگی مهمی به حساب می‌آید. در شیشه‌ دو جداره، دو شیشه مجزا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در فضای بین آن‌ها هوای خنثی یا خلاء تزریق شده است. نتیجه این سیستم گرمای بیشتر در زمستان، سرمای مطلوب در تابستان و عدم انتقال صوت است.

سایر انواع شیشه: در کنار 2 سبک شیشه پرکاربرد بالا، ‌مدل‌های دیگری از شیشه وجود دارند که می‌توانیم براساس محیط موردنظرمان از آن‌ها در ترکیب شیشه ساده یا دوجداره استفاده کنیم.

  • برای مثال شیشه مات شونده یا هوشمند با طلق PDLC که در آن به کار رفته، می‌تواند در کسری از ثانیه به کمک جریان برق مات یا براق شود کاربرد این شیشه برای ایجاد حریم خصوصی است.
  • شیشه سکوریت با حرارت دادن در فرآیند ساخت، به مقاومت بسیار بالایی می‌رسد و به نوعی شیشه نشکن به حساب می‌آید.

شیشه لمینت نوع دیگری است که در ساختار خود لایه‌ای تلق مانند دارد و این لایه باعث می‌شود در هنگام شکستن با الگویی عنکبوتی بشکند و تکه‌های شیشه پرت نشود.

یراق آلات پنجره

همان‌طور که اشاره کردیم یراق آلات از نظر تنوع و خواص متریال به بررسی چندانی نیاز ندارد و تنها مورد قابل توجه آن در مدل باز و بسته شدن پنجره است. پنجره شما طبق کاربری فضا، سبک دکوراسیون و سلیقه شخصی می‌شود حالت‌های متفاوتی داشته باشد. که پرکاربردترین آن‌ها به صورت زیر هستند.

  • بازشوی یک طرفه، باز و بسته شدن در یک جهت و به صورت افقی است.
  • بازشوی دولنگه، باز و بسته شدن از هر دو طرف در محور افقی
  • بازشوی دو حالته، باز شدن هم به صورت افقی و هم عمودی
  • بازشوی کشویی، به صورت ریلی در دو جهت چپ و راست
  • بازشوی آرکادئونی، برای استفاده از فضاهایی با عرض کافی
  • بازشوی کلنگی، به صورت عمودی از بالا به پایین یا بلعکس
  • بازشوی محوری، مناسب برای پنجره‌های دایره‌ای
[/fusion_text]

و در آخر…

فکر می‌کنم دیگر همه چیز درباره‌ی انواع پنجره را یاد گرفته باشید و بتوانید بهترین نوع آن را برای محیط خانه یا کار خود انتخاب کنید. احتمالا حالا شما هم با ما هم‌نظر باشید که انتخاب یک پنجره‌ی مناسب تا چه حد در آسایش و کاهش هزینه‌های سرمایش و گرمایش موثر است. پس با یک خرید باکیفیت راحتی خود را تضمین کنید.

ما در آپند انواع درب و پنجره را با تعهد به کیفیت، دوام، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش ارائه می‌دهیم. و جهت جلب رضایت شما عزیزان تمامی مواد اولیه را از بنام‌ترین تولیدکنندگان داخلی و خارجی انتخاب کرده‌ایم. یکی از این تولیدکنندگان شرکت ALUWOOD ترکیه است که در تولید فریم‌های زیبا و باکیفیت پیشروی جهانی است. ما به عنوان نمایندگی این شرکت امکان تهیه بهترین پروفیل‌ها را برایتان فراهم کرده‌ایم.

برای بررسی زیباترین و جدیدترین مدل‌ها می‌توانید کاتالوگ ما را مشاهده فرمایید. همچنین کارشناسان آپند از هرگونه کمک و مشاوره به شما خوشنود خواهند شد با ما تماس بگیرید.