اگر پنجره دوجداره در خانه شما وجود داشته باشد، حتما این سوال برایتان پیش می‌آید، که در صورت خراب شدن پنجره چکار باید کنید و آیا امکان تعمیر آن وجود دارد یا خیر؟ این روزها به لطف رسانه‌های اینترنتی،‌ مردم بسیار آگاه‌تر از گذشته شده‌اند و در زمان خرید یک کالا، به تعمیر آن نیز فکر می‌کنند.

در حال حاضر، تقریبا تمام خانه‌های نوساز دارای پنجره‌های دوجداره UPVC هستند، بنابراین اطلاع از چگونگی و روش تعمیر آن‌ها بسیار اهمیت دارد. البته لازم نیست حتما تمام اطلاعات تخصصی و فنی را در این زمینه داشته باشید، همین که اطلاعاتی کلی در خصوص تعمیر پنجره دوجداره داشته باشید و بتوانید بر کار متخصصان به درستی نظارت کنید، کفایت می‌کند. همچنین کسب آگاهی بیش‌تر در این زمینه باعث می‌شود که درباره نحوه نگهداری صحیح از پنجره‌ها نیز بهتر اطلاعات لازم را داشته باشید و از به وجود آمدن هزینه‌های اضافی احتمالی در آینده، پیشگیری کنید.

با اجزای مختلف پنجره دوجداره آشنا شوید

تعمیر پنجره دوجداره

برای آنکه با چگونگی تعمیر پنجره‌های دوجداره آشنا شوید، ابتدا لازم است که با اجزای مختلف یک پنجره دوجداره آن آشنا شوید. پنجره دوجداره نیز مانند سایر پنجره‌های موجود در اطراف شما، از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اجزای مختلف پنجره‌های دوجداره، هر یک دارای جنس خاصی هستند و استحکام متفاوتی دارند. اجزای کلی پنجره‌های دوجداره، سه بخش اصلی هستند و سایر اجزا در این سه قسمت قرار گرفته‌اند.

اجزای مختلف پنجره دوجداره UPVC شامل، پروفیل قاب و بازشو UPVC، زهواره UPVC، لاستیک درزبندی، پروفیل گالوانیزه، شیشه یا پنل و یراق آلات است. در ادامه درباره اجزای اصلی پنجره دوجداره بیش‌تر صحبت می‌کنیم.

پروفیل UPVC

پروفیل‌های UPVC نوعی ماده بهبود یافته از پروفیل‌های PVC هستند. این پروفیل‌ها استحکام بسیار بالایی دارند و به هیچ عنوان انعطاف‌پذیر نیستند، به همین دلیل به عنوان عایق برای صدا و حرارت قابل استفاده هستند. پروفیل‌های UPVC سبک هستند و عمر بالایی دارند. زمانی که در فضای خالی بین این پروفیل‌ها از ورقه فلزی گالوانیزه استفاده می‌شود، مقاومت آن افزایش می‌یابد. وجود گالوانیزه همچنین باعث کاهش عبور امواج از پروفیل نیز می‌شود.

یراق آلات

یراق آلات پنجره، نقش مهمی در ایجاد امنیت و کاربردی‌تر شدن پنجره‌های دوجداره دارند. از آنجایی که استهلاک یراق آلات پنجره، بیش‌تر از سایر اجزا است، آشنایی و توجه به این جزء در تعمیر پنجره اهمیت فراوانی دارد. به علاوه، استفاده از یراق آلات با کیفیت، باعث افزایش استحکام پنجره‌ دوجداره و مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. بهتر است بدانید، که نحوه باز و بست شدن پنجره نیز کاملا بستگی به نوع یراق آلات نصب شده روی پنجره‌ها دارد.

شیشه

شیشه‌های مناسب برای نصب روی پروفیل‌های UPVC در انواع مختلف دو جداره یا چند جداره وجود دارند. این دسته از شیشه‌ها به طور موثر در کاهش مصرف انرژی‌ نقش دارد. شیشه های دو جداره و چند جداره، مقاومت بالایی در تغییرات دمایی مختلف دارند و مانع نفوذ آلودگی‌های صوتی به فضای داخلی محیط زندگی می‌شود. برای نصب این شیشه‌ها، متخصصان نصب شیشه، پس از اندازه‌گیری دقیق پنجره و جایگاه قرارگیری شیشه‌ها، اندازه‌ها را به واحد تولید ارجاع می‌دهند و سپس شیشه‌ها را در جای خود به طور صحیح نصب می‌کنند. توجه داشته باشید، که نصب صحیح شیشه‌ها بر بهبود کارآیی پنجره‌های دوجداره تاثیر دارد.

همه مراحل تولید تا نصب پنجره دوجداره

اکنون که درباره اجزای اصلی و سایر اجزای مرتبط با پنجره‌های دوجداره آشنا شدید، بهتر است با مراحل تولید و نصب پنجره دوجداره نیز آشنا شوید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در زمانی که نیاز به تعمیر پنجره دوجداره خود نیاز دارید، دید گسترده‌تری نسبت به پنجره‌های دوجداره داشته باشید و از جزئیات نصب آن‌ها آگاه شوید. در ادامه، مراحل تولید تا نصب پنجره دوجداره را، به ترتیب برای‌ شما توضیح می‌دهیم.

اندازه‌گیری محل نصب پنجره دوجداره UPVC

ساخت درب و پنجره دوجداره UPVC با دستگاه‌ها و ماشین آلات پیشرفته انجام می‌شود. برای آنکه این دستگاه‌ها عملکرد صحیحی داشته باشند، باید اطلاعات ورودی دقیقی دریافت کنند. به همین دلیل اندازه‌گیری محل نصب پنجره دوجداره، مرحله مهمی در روند تولید پنجره به حساب می‌آید.

اندازه‌گیری دقیق و بدون اشتباه، اولین و مهم‌ترین مرحله در تولید پنجره دوجداره است. بنابراین برای اندازه‌گیری ابعاد پنجره دوجداره، لازم است که از مترهای دقیق لیزری استفاده شود و کسی که اندازه‌گیری را انجام می‌دهد، باید در استفاده از این مترها و نحوه اندازه‌گیری دقیق مهارت کافی را داشته باشد. مهارت کافی در اندازه‌گیر دقیق، باعث تولید محصول با کیفیت‌تر خواهد شد.

طراحی پنجره براساس سلیقه مشتری

پس از اندازه‌گیری دقیق ابعاد پنجره‌ها، اطلاعات نرم‌افزاری برای وارد کردن به دستگاه‌ها آماده می‌شود. سپس پنجره‌ها ساخته و قیمت آن‌ها محاسبه می‌شود. سپس به منظور کاهش قیمت تمام شده پنجره‌ها و برای کاهش ضایعات در هنگام ساخت، بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد. با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی، پنجره‌های دوجداره طراحی می‌شود و پس از تایید نهایی به واحد تولید ارجاع داده می‌شود.

تولید پنجره براساس طرح‌ها

از آنجایی که تمام مراحل مربوط به تولید پنجره‌های دوجداره UPVC کاملا مکانیزه است، در مرحله تولید؛ تمامی اطلاعات لازم به صورت دقیق در ماشین آلات صنعتی وارد می‌شود و ماشین آلات به طور خودکار، تمامی مراحل لازم را برای تولید، پیگیری خواهند کرد.

در این مرحله، ابتدا پروفیل‌ها با اره دوسر بریده می‌شوند و پروفیل گالوانیزه درون پروفیل یو پی وی سی قرار می‌گیرد. جای دستگیره و سایر یراق آلات روی پنجره تعیین و پروفیل‌ها به یکدیگر متصل می‌شود. در نهایت رنگ و تمیزکاری انجام می‌گیرد.

مونتاژ اجزای پنجره دوجداره

در این مرحله، اجزای مختلف تولید شده در مرحله قبل، با استفاده از پیچ‌های مخصوص به یکدیگر متصل می‌شوند و مونتاژ پنجره به صورت کلی انجام می‌گیرد. بازشوهای پنجره، دستگیره‌ها و یراق آلات روی پنجره نصب می‌شوند. انجام این مرحله روی نتیجه نهایی تاثیر زیادی دارد. شرکت‌های معتبر برای انجام این مرحله ارزش زیادی قائل هستند. زیرا به خوبی بر این موضوع واقفند که مونتاژ صحیح و دقیق اجزای پنجره دوجداره، بر کیفیت محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد.

بررسی کیفیت و رگلاژ پنجره‌ها

پس از مونتاژ اجزای پنجره دوجداره، باید برای بررسی کیفیت پنجره‌ها اقدام کرد. پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی باید استانداردهای لازم و مورد تایید را داشته باشند، تا بتوانند به درستی نصب شوند و عایق گرما و سرما و مانع نفوذ آلودگی‌های صوتی باشند. همچنین رگلاژ صحیح پنجره‌ها نیز نقش مهمی در ماندگاری و استحکام آن‌ها دارد. بررسی کیفیت پنجره‌ها با تست‌های مشخصی انجام می‌گیرد و پس از آن، پنجره‌ها را با دقت بالا رگلاژ می‌کنند تا هنگام نصب در جایگاه اصلی و هنگام استفاده دچار آسیب نشوند.

نصب پنجره در جای تعیین شده و قرار دادن شیشه‌ها

با گذشتن از مراحل قبل، پنجره دوجداره UPVC آماده و قابل ارسال برای نصب می‌باشد. نهایی‌ترین مرحله؛ نصب پنجره و فیکس کردن شیشه‌ها بر روی قاب پنجره است. هنگامی که نصاب برای نصب قاب پنجره‌های دوجداره مراجعه می‌کند، ابتدا قاب پنجره را در جایگاهی که از قبل اندازه‌گیری شده بود، نصب می‌کند.

پس از نصب قاب اصلی پنجره دوجداره و محکم کردن آن به دیوار، بازشوهای پنجره روی قاب اصلی نصب می‌شوند. حالا دیگر نوبت متصل کردن شیشه‌ها است. زمانی که نصاب از تراز بودن پنجره مطمئن شود، شیشه‌ها را در جایگاهشان نصب می‌کند و برای حصول اطمینان از استحکام شیشه‌ها، تست‌های لازم را انجام می‌دهد. اکنون زمان رگلاژ نهایی است. پس از انجام این کار و در صورت نبود اشکال، نصب پنجره با موفقیت به اتمام رسیده است.

تعمیراتی که می‌توان روی پنجره دوجداره انجام داد

نگهداری و تعمیر پنجره دوجداره

هر چند که پنجره‌های دوجداره بسیار مقاوم هستند و خیلی کم پیش می‌آید که دچار اشکال شوند، با این وجود ممکن است دچار مشکلات مخصوص به خود شوند. گاهی ممکن است برای پنجره‌های دوجداره شما اشکالاتی پیش آمده باشد که شما، دقت کافی نداشته باشید و به آن توجه نکنید. همین امر باعث بیش‌تر شدن آسیب و اشکال پنجره در طولانی مدت می‌شود. هر قسمت از پنجره‌های دوجداره ممکن است اشکال پیدا کند و نیاز به تعمیرات مخصوصی داشته باشد. مواردی که ممکن است در پنجره‌های دوجداره نیاز به تعمیر داشته باشد، به ترتیب زیر است:

رگلاژ و رفع گیر و ایراد پنجره دوجداره در هنگام باز و بسته شدن

گاهی اوقات پنجره‌های دوجداره در هنگام باز و بسته شدن گیر دارد، گاهی اوقات به سختی باز و بسته می‌شود و گاهی اوقات نیز آن‌قدر سفت و سخت است که اصلا نمی‌توان آن‌ها را باز و بسته کرد. بعضی وقت‌ها هم زمانی که پنجره را باز می‌کنیم، باز نمی‌ماند و خود به خود بسته می‌شود. این دسته از پنجره‌ها نیاز به رگلاژ و رفع گیر دارند. برای آنکه گیر آن‌ها رفع شود، رگلاژ شود و در هنگام باز و بسته کردن پنجره‌ها به دردسر نیفتید، بهتر است با یک تعمیرکار پنجره دوجداره تماس بگیرید.

رفع ورود گرما و سرما و گرد و غبار

رفع عیب پنجره دوجداره

اگر در زمستان‌ها احساس می‌کنید سرما از گوشه و کنار پنجره وارد اتاقتان می‌شود، یا در تابستان‌ها سرمای کولر و لوازم سرمایشی از اطراف پنجره خارج می‌شود و در نتیجه خانه به اندازه کافی خنک نمی‌شود و حتی اگر احساس می‌کنید از اطراف پنجره گرد و غبار زیادی هر روز وارد خانه می‌شود، اشکال کار از پنجره دوجداره روی دیوار است. پس در قدم اول بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید و پنجره دوجداره را بررسی کنید. اگر تشخیص داده شد که درزهای پنجره دوجداره ایراد دارد، باید برای تعمیر آن اقدام شود.

اصلاح صداگیری پنجره‌های دوجداره

یکی از مزیت‌ها و برتری‌های پنجره‌های دوجداره، آن است که عایق صدا هستند و مانع ورود سر و صدای بیرون به داخل می‌شوند. بنابراین اگر پنجره‌های دوجداره اطراف شما، آلودگی‌های صوتی بیرون از اتاق را به داخل منتقل می‌کنند، لازم است که با یک متخصص تعمیر پنجره‌های دوجداره تماس بگیرید و از او درخواست کنید که برای بررسی پنجره‌ها مراجعه کند.

تعویض شیشه دوجداره شکسته یا آسیب‌دیده

تعویض شیشه شکسته پنجره دوجداره

اگر شیشه دوجداره پنجره شما آسیب دیده باشد یا بر اثر ضربه ترک خورده باشد و حتی اگر شکسته باشد، کارآیی پنجره دوجداره شما پایین می‌آید و نیمی از کاربردهای آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به همین منظور، در صورت آسیب رسیدن به شیشه دوجداره، بهتر است هر چه سریع‌تر برای تعمیر آن اقدام کنید.

تعویض یا تعمیر یراق آلات شکسته و آسیب دیده

برای آنکه پنجره شما به درستی باز و بسته شود، باید یراق آلات آن درست کار کنند. بنابراین اگر احساس کردید، برخی از یراق آلات شکسته یا آسیب دیده اند، بهتر است سریعا برای تعویض آن‌ها اقدام کنید. البته برخی اشکالات با تعمیر حل می‌شوند، اما تعمیر آن‌ها نیاز به یک متخصص آموزش دیده دارد. اگر برای تعمیر یراق آلات خودتان اقدام کنید، ممکن است باعث از بین رفتن کارآیی آن‌ها و در نتیجه مجبور به خرید یراق آلات جدید شوید.

اصلاح درزبندی و عایق بندی پنجره دوجداره

درزبندی پنجره دوجداره

درزبندی و عایق بندی پنجره های دوجداره بسیار مهم است. اگر درزبندی و عایق بندی پنجره‌ها درست نباشد یا با مرور زمان خراب شده باشد،‌ کارآیی اصلی پنجره از بین می‌رود و پنجره دوجداره،‌ دیگر فرقی با پنجره های قدیمی نخواهد داشت. بنابراین لازم است، که هر چند وقت یک بار درزبندی و عایق بندی پنجره های دوجداره UPVC را کنترل کنید و در صورتی که اشکالی داشتند،‌ آن‌ها را به کمک یک متخصص تعمیر کنید.

کوتاه کردن ارتفاع لنگه بازشو پنجره در مکان‌هایی که گیر دارد

ممکن است پس از نصب پنجره دوجداره جدید متوجه شوید که ارتفاع آن زیاد است و هنگام باز شدن، گیر می‌کند. برای آنکه هنگام باز و بسته شدن،‌ پنجره‌ها به جایی گیر نکند و راحت‌تر بتوانید از پنجره دوجداره استفاده کنید، بهتر است ارتفاع لنگه بازشو پنجره را کوتاه کنید. این کار توسط تعمیرکاران پنجره های دوجداره امکان‌پذیر است.

تغییر جهت باز شدن پنجره از چپ به راست یا بالعکس

تغییر جهت باز شدن پنجره

گاهی تصمیم به تغییر دکوراسیون داخلی خانه می‌گیرید، یا حتی برای بازسازی منزل اقدام می‌کنید. در نهایت طراحی شما به گونه‌ای می‌شود که برای جهت باز و بسته کردن پنجره‌ها به دردسر می‌افتید. اما باید این خبر خوب را به شما بدهم که امکان تغییر جهت باز و بسته شدن پنجره وجود دارد. برای این کار با مرکز نصب و تعمیر درب و پنجره های دوجداره تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید تا برای تغییر جهت باز شدن پنجره دوجداره خانه شما، اقدام کنند.

تعمیر یا تعویض لولاهای آسیب دیده و شکسته

لولاهای پنجره دوجداره به راحتی آسیب نمی‌بینند. البته ممکن است به دلیل استفاده نادرست،‌ نصب غیر حرفه‌ای یا اتفاقاتی مانند زلزله و نشست ساختمان، دچار آسیب، شکستگی یا جابه‌جایی بشوند. این آسیب باعث می‌شود که کارآیی پنجره دوجداره از بین برود. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده شکستگی یا آسیب دیدگی در لولاهای پنجره دوجداره، برای تعویض یا تعمیر آن‌ها، هر چه سریع‌تر اقدام کنید. 

تعمیر پنجره دوجداره خراب را از کجا شروع کنیم؟

تعمیر پنجره دوجداره خراب

برای تعمیر یا تعویض پنجره دوجداره خود، پس از تماس با ما در شرکت درب و پنجره آپند و گرفتن مشاوره‌های تخصصی، می‌توانید از یک متخصص تعمیر یا تعویض پنجره دوجداره کمک بگیرید و برای اصلاح ایراد پنجره‌های خود اقدام کنید. از آنجا که برای تعمیر پنجره دوجداره باید از قبل آموزش دیده باشید، به منظور پیشگیری از آسیب‌های احتمالی بیشتر، به هیچ عنوان خودتان برای تعمیر پنجره دوجداره اقدام نکنید.

شرکت آپند ارائه دهنده انواع درب و پنجره دوجداره  با دوام، امکان دسترسی به انواع درب و پنجره‌های UPVC دوجداره را به مشتریان عزیز، با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش فرآهم کرده است. آپند نماینده رسمی شرکت تولید درب و پنجره آلوود (ALUWOOD) ترکیه است. این شرکت در تولید فریم‌های زیبا و باکیفیت پیشروی جهانی است.

توجه داشته باشید که برای گرفتن مشاوره از ما، هیچ محدودیتی وجود ندارد و حتما لازم نیست که پیش از گرفتن مشاوره از ما خرید کرده باشید. آپند، همواره آماده پاسخگویی به تمامی سوالات مشتریان عزیز و رسیدگی به مشکلات تخصصی در حوزه خرید، نصب، تعویض و تعمیر درب و پنجره دوجداره می‌باشد.

P